Busser > Busproducenter

    

    

Bustypeoversigt:

Associated Equipment Co., London (GB)

 

Nationalitet: England

Koncern: Leyland Motors Ltd.

Firmaet fungerede: 1912 - 1979

Produktion 1978: ?

Internetadresse: www.

Firmaets postadresse: AEC; Southall, London, England

 

 

AEC-Badge

AEC(Associated Equipment Company) producerede erhvervskøretøjer fra begyndelsen af det 20. århundrede. Firmaet var indtil produktionens ophør lokaliseret i Southall, London, og havde et "de facto" monopol på at levere busser til London indtil begyndelsen af 1920-erne på grund af de tætte bånd til London Passenger TransportBoard.

Det var således først hen mod slutningen af 1922 at Leyland præsenterde sin "LB" (London Bus) serie - som kunne leve op til de strenge bestemmelser, der var udstukket af Metropolitan Police - og demed bryde dette monopol. AEC havde været den primære rival til Leyland siden 1920-erne og 1930-erne. AEC Regent-serien konkurrerede således med rivalen Leyland Titan i mere end 30 år. AEC-erne er lillige berømte for deres "worm and nut" styretøj og den elektro-pneumatiske "preselector" gearkasse. Disse konstruktioner blev da også flittigt kopieret af konkurrenterne. Siden 1936 leverede AEC og Leyland store serier af trolleybuses til London Transport. De to konkurrenter slog sig på dette markedsområde sammen og dannede et holdingselskab kaldet "British United Traction Limited (BUT)". På trods af det vigende marked for trolleybusser, eksisterede dette frem til 1966. Efter at BLMC war dannet i 1968, ændredes BUT til BUTEC og fortsatte med at producere elektriske komponenter til bilindustrien fra et kompleks i Leyland.

En ny juridisk enhed, kaldet "the Associated Commercial Vehicles Group", blev dannet før firmaet endelig fussionerede med Leyland i 1962. Gruppen omfattede "The Associated Equipment Company", "Maudslay" - på det tidspunkt et firma, som primært fremstillede aksler, "Crossley Motors Limited" - primært aktive som motordesignere; men grundlagt som fuldgyldig producent af tunge køretøjer i 1910, "Park Royal Vehicles" - den legendariske producent af et utal af London-busser, "Charles H. Roe", Leeds, et andet karrosserifirma, og "Thornycroft" - en producent af gearkasser.

Leyland "Panther" var den første fælles busmodel, der præsenteredes efter fussionen. I virkeligheden ver der tale om en AEC-konstruktion. Væsenlige dele: ramme, forende, motor, transmission og de to aksler ver hentet fra AEC "Swift". Fra og med 1968 ophørte AEC's produktion af dobbeldækkere. Den sidste rest af AEC's modelserie i produktion var frontmotor-modellen AEC "Ranger" - de sidste produceredes i 1978. Alle blev exporteret, primært til Irak, samt til lande i Afrika og Sydamerika. (kilde: Anthony Lui)

 

Årgang:

Type:

1918-1979

Alle modeller

1919-1926

 - 663J - Trolleybus

1919-1926

 - K-type

1920-1927

 - S-type

1922-1929

 - NS-type

19??-19??

 - 400-series

19??-19??

 - 500-series

1925-1929

 - Renown

1927-1928

 - LS-type

1928-1932

 - Reliance

1929-1942

 - Regent I

1929-1940

 - Regal

1929-1932

 - Renown

1931-19??

 - Ranger

1932-1937

 - Q-type

1935-1937

 - Regal II

1939-1950

 - Regent III (RT-type)

1945-1947

 - Regent II

1946-1947

 - Regal I

1947-1953

 - Regal III

1949-1960

 - Regal IV

1950-1957

 - Regent III

1953-1979

 - Reliance

1953-1979

 - Reliance 470

19??-19??

 - Monocoach (integral med Park Royal karros.)

1954-1958

 - Regent V

1954-1968

 - Routemaster

1955-1959

 - Regal V

1956-1962

 - Bridgemaster

1957-1979

 - Ranger

1962-1967

 - Renown

1962-1979

 - Regal VI

1964-1979

 - Swift

1965-1972

 - Merlin

1968-1970

 - Sabre

AEC-Badge

 

Foto:

Modelkarakteristika:

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

AEC-Badge