Jernbane                                                                                                                                

    

    

Danske Privatbaner

 foto: Kastrup Station - December 1972 - Kai W. Mosgaard ©


Privatbanen Sønderjylland - PBS

Opstod i 1998 som den første "nye" danske privatbane. Med base i Tønder og med brugte lokomotiver købt af bl.a. DSB, drev selskabet godstrafik på godsbanen Bramming-Grindsted og Tønder-Bramming-Esbjerg, men også Løgstør fik af og til besøg af PBS.

Desuden fik man gennemtvunget at Banestyrelsen renoverede strækningen Tønder-Tinglev så PBS kunne drive godstrafik Tønder-Tinglev-Sønderborg.

I 1999 begyndte man at køre contationertog fra Maersks containerfabrik i Tinglev til Århus Havn.

Selskabet indstillede sin virksomhed på grund af konkurs 27. marts 2001; et ny privat jernbaneselskab - Traxion - overtog en del af PBS' aktiver og aktiviteter.(kilde: Wikipedia)

 

Privatbanen Sønderjylland's Driftsmateriel:

Driftsmateriel:

Karakteristika:

Diesellokomotiv - NOHAB "DSB MX".

MX 1030 (2470)

årg. 1961, 1.445 hk, ex. DSB MX 1030 - 1997 .

Diesellokomotiv - NOHAB "DSB MY".

MY 1122, 1124, 1132 (2336, 2338, 2373)

årg. 1956/57, 1.900 hk, ex. DSB MY 1122, 1124 og 1132 - 1997/98.

Diesellokomotiv - Karl Marx V10 .

V10 M1, M2 (252388, 252498 )

årg. 1963/68, 102 hk, ex. Deutsche Volksarmee M1 og M2 - 1997.