Jernbane                                                                                                                                

    

    

Danske Privatbaner

 foto: OHJ S31 - Nykøbing Sj. - Kai W. Mosgaard ©


Odsherreds Jernbane (OHJ)

i daglig tale også kaldet Odsherredsbanen (og i spøg Ohioekspressen) er en dansk privatbane på 49,4 km mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland indviet i 1899.

Jernbanen blev etableret for at styrke udviklingen i Odsherred efter inddæm-ningen af Lammefjorden og strækker sig fra Holbæk i syd til Nykøbing Sjælland i nord. I den oprindelige jernbanestrækning planlagdes det således, at der i hver af de sognekommuner, der tog del i finansieringen, var en station eller trinbræt.

Samtlige stationer er tegnet af Heinrich Wenck.

Banen har årligt i omegnen af 1,1 millioner passagerer og er dermed blandt de mest trafikerede privatbaner i landet.

Siden 2003 har Odsherreds Jernbane sammen med den tidligere Høng-Tølløse Jernbane udgjort selskabet Vestsjællands Lokalbaner med hovedsæde i Holbæk. I denne sammenhæng benævnes banen "Den nordlige jernbanestrækning", modsvarende Høng-Tølløse banens benævnelse "Den sydlige jernbanestrækning". (kilde: Wikipedia)

 

Odsherredsbanen's Driftsmateriel:

Driftsmateriel:

Karakteristika:

Damplokomotiv - Henschel

38 (14299)

årg. 1917, 70 km/t, 38 anskaffet fra TKVJ DF130 - 1968.

Damplokomotiv - Schwartzkopf

D 857 (263)

årg. 1909, 70 km/t, D 857 anskaffet fra DSB D857 - 1957.

Diesellokomotiv - Frichs

20 (263)

årg. 1936, 275 hk v. 750 o/min (E), 70 km/t.

Diesellokomotiv - Frichs

21 (118)

årg. 1932, 375 hk v. 600 o/min (E), 70 km/t, rejsegodsrum.

Diesellokomotiv - Frichs "Marcipanbrød"

24, 39 (468, 474)

årg. 1952, 2 x 375 hk v. 1.000 o/min (E), 90/75 km/t, 39 anskaffet fra FFJ ML1216 - 1969.

Dieselmotorvogn - MaK

Mo 25, 26 (516, 517)

årg. 1961, 2 x 230 hk v. 2.100 o/min (H), 120 km/t, 66 pladsetr, rejsegodsrum.

Diesel rangertraktor - Frichs

34, 35 (139, 138)

årg. 1933, 78 hk v. 1.000 o/min (M), 30 km/t, anskaffet brugt fra DSB Nr. 80, 79 - 1966.

Diesellokomotiv - Frichs

40, HP15 (250, 251)

årg. 1936, 410 hk v. 650 o/min (E), 75/80 km/t, anskaffet brugt fra AHJ ML5203/HP 15 1969/70.

Dieselmotorvogn - Scandia "Skinnebustrolje"

Motortrolje 43 (19330)

årg. 1947/71, 150 hk v. 1.800 o/min (M), 70 km/t, anskaffet brugt fra AHB Sm13 - 1969, ombygget til motortrolje for baneafdelingenm.

Diesellokomotiv - MaK type G1300BB

45, 46 (1000248, 1000244)

årg. 1965, 1.300 hk v. 900 o/min (H), 79 km/t, anskaffet brugt fra NBJ T26, T25 - 1978.

Diesel rangermaskine - MaK type 240B

64¹, 65¹ (222016, 220013)

årg. 1952, 240 hk v. 1.000 o/min (M), 54 km/t, anskaffet brugt fra NBJ 15, 12 - 1981.

Diesel rangermaskine - Gmeinder - "Köff"

65² (4980)

årg. 1957, 128 hk v. 1.300 o/min (H), 45 km/t, anskaffet brugt fra DB 323 597-5 - 1988.

Diesellokomotiv - GM/NOHAB "DSB Mx"

Mx 101 - 103 (2448, 2449, 2450)

årg. 1961, 1.425 hk v. 835 o/min (E), 133 km/t, anskaffet brugt fra DSB Mx 1008 - 1010 - 1987.

Diesellokomotiv - GM/NOHAB "DSB Mx"

Mx 104, (1038) (2469, 2478)

årg. 1962, 1.445 hk v. 835 o/min (E), 133 km/t, anskaffet brugt fra DSB Mx 1029, 1038 - 1988/90.

Benzinmotorvogn - Triangel

M 1 - 2 (821, 938)

årg. 1924/26, 70/100 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, 32+4 pladser.

Dieselmotorvogn - Scandia

M 3 (19302)

årg. 1946, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, 38 pladser, genopbygget af opr. M3 fra 1930 efter brand i 1945.

Dieselmotorvogn - Triangel

M 5 (1382)

årg. 1935, 150 hk v. 1.800 o/min (M), 60 km/t, 26+4 pladser, rejsegodsrum.

Dieselmotorvogn - Skandia "Skinnebus"

Sm 14, 15 (19371, 19364)

årg. 1948, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, 48/47 pladser, anskaffet brugt fra AHTJ Sm1 - 1956.

Dieselmotorvogn - Skandia "Skinnebus"

Sm 16 (20744)

årg. 1951, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 75 km/t, 47 pladser, anskaffet brugt fra FFJ Sm15 - 1965.

Dieselmotorvogn - H. Carlsson "Rälsbuss"

S 28, 42 ( - )

årg. 1951, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 115 km/t, 53 - 56 pladser, anskaffet brugt fra TGOJ - 1962/63.

Dieselmotorvogn - H. Carlsson "Rälsbuss"

S 31, 32, ( - )

årg. 1951, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 115 km/t, 53 - 56 pladser, anskaffet brugt fra SJ - 1962/63.

Dieselmotorvogn - Hägglund "Rälsbuss"

S 36 (5509)

årg. 1953, 200 hk v. 1.750 o/min (M), 115 km/t, 53 pladser, anskaffet brugt fra SJ YBo6 757 - 1967.

Dieselmotorvogn - ASJ, Linköping "Rälsbuss"

S 48, 49 ( - )

årg. 1954, 200 hk v. 1.750 o/min (M), 115 km/t, 53 pladser, anskaffet brugt fra SJ Y6 997, 1012 - 1980/81.

Dieselmotorvogn - Uerdingen "Y-tog".

Ym 51 - 55 (80915 - 80919)

årg. 1975, 2 x 180 hk v. 2.000 o/min (HM), 80 km/t, 40+10 pladser, flexrum.

Dieselmotorvogn - Duewag/Scandia "Y-tog".

Ym 56 - 58 (86339/29866, 86340/29868, 87175/29900)

årg. 1983-84, 2 x 143 kW v. 2.100 o/min (HM), 80 km/t, 40+7 pladser, flexrum.

Dieselmotorvogn - Adtranz Scandia "IC2-tog".

MF 1021 - 1023 (31894, 31895, 31900) fast sammenkoblet med FS 1121 - 1123

årg. 1997, 2 x 310 kW v. 2.100 o/min (M), 140 km/t, 112+12 pladser (togsæt), flexrum.

Personvogn - .

Nr. BL 230 - 231 ( - )

årg. 1961, 120 km/t, 84 pladser.

Personvogn - Scandia ex. DSB Bg.

Bg 294 - 295 ( - )

årg. 1956, 140 km/t, 72 pladser.

Rutebil -  AEC Reliance MkVI - DAB.

Nr. 40 ( )

årg. 1972.