Færgearkivet

HSC Villum Clausen

Skibstype: Udenrigsfærger
Operatør: Bornholmstrafikken A/S, Rønne
Kaldesignal: OYVY2 - 92.1625.0
Hjemsted: Rønne
Færgeruter: Rønne - Ystad
Byggeår: 01-2000
Konstruktionsværft: Austral Ships Pty. Ltd., Freemantle - AUS (# 96)
Køl lagt:
Søsat: 10-1999
Prøvetur:
Leveret til ejer: 13-04-2000
Indsat: 14-05-2000
Ombygningsår:
Sidste tur:
Forlist:
Ophugget:
Levetid:
Længde o.a.: 86,60 m
Længde p.p.:
Bredde o.a.: 24,40 m
Dybgang: 3,20 m
Bruttoton: 6.402
Nettoton: 1.921
Dødvægt - DWT: 485 t
Hovedmaskineri: 2 x General Electric LM2500 Gasturbiner - 36.000 kW
Maximal hastighed: 49½ knob
Servicefart: 41 knob
Maximalt passagerantal: 1.037
Lastkapacitet:
Bilkapacitet: 10 busser og 118 biler eller 186 biler
Sporantal & -vidde i mm:
Sporlængde:
Frihøjde hoveddæk:
Frihøjde hængedæk:
Bredde af bovport:
Bredde af agterport:
Passagerpladser ialt: 1.055
Passagerpladser i saloner:
Passagerpladser på dæk:
1. ejer: Villum Clausen 2000-
2. ejer:
3. ejer:
4. ejer:
5. ejer:
6. ejer:
7. ejer:
8. ejer:
9. ejer:
10. ejer:
2. færgerute:
3. færgerute:
4. færgerute:
5. færgerute:

 

 


11-1999: Færdiggjort og leveret til Austal Ships, Nassau, Bahamas.
01-2000: Afgik fra Fremantle med kurs mod Rønne.
08-03-2000: Ankomst til Öresundsvarvet, Landskrona for justeringer.
Leveret som HSC VILLUM CLAUSEN den 13. april 2000 til Bornholmstraffiken A/S, Rønne.
05-2000: Solgt til Nordea. Udchartret som "bare-boatcharter" til Bornholmstraffiken A/S, Rønne.
15-04-2000: Indsat på ruten Ystad - Rønne.
05-01 - 09-02-2005: Værftsbesøg.
01-03 - 03-03-2005: Værftsbesøg for udskiftning af turbiner.
11-04-2005: Færgen fik maskinproblemer og aftenturen aflystes.
26-04 -28-04-2005: Værftsbesøg for udskiftning af turbine.
28-09-2005: Taget ud af trafik pga. justering af turbiner.
23-11-2005: taget ud af trafik pga. motorproblemer.
24-11-2005: Ankomst til Öresundsvarvet, Landskrona for reparation.
25-11-2005: Atter i trafik.
26-11-2005: Kollideret med kajen i Rønne.
30-11-2005: Ankomst til Öresundsvarvet, Landskrona for reparation.
15-12-2005: Atter i trafik.
27-03-2006: Kollideret med færgen GRYF i Ystad havn.
12-2006: Værftsbesøg i Fredericia.
14-12-2006: Under sejladsen fra Fredericia mod Rønne, kolliderede færgen med den nordre bølgebryder i indsejlingen til Rønne. Denne ramtes med så stor kraft at den sank! (gjort af beton). Da kollisionen var så kraftig, måtte 3 besætningsmedlemmer måtte en tur på sygehuset. Færgen kunne dog alligevel sættes i trafik igen dagen efter.
15-12-2006: Efter provisoriske reparationer blev færgen indsat i trafik, under forudsætning af at bølgehøjden var mindre end 2 meter. Atter ude af trafik i dagene mellem jul og nytår.
04-02-2007: Afgik fra Rønne mod Göteborg.
05-02-2007: Ankomst til Cityvarvet i Göteborg for reparation (Beregnet til at tage 2 uger). Visse dele hertil var nyfremstillede og i Australien og fløjet til Göteborg.
05 - 22-11-2007: Ankomst til Öresundsvarvet, Landskrona for det årlige eftersyn.
03-09-2009: Kolliderede atter med kajen i Rønne, da man forsøgte at lægge til i hårdt vejr. Taget ud af drift for reparation.
01-10-2010: Rederiet ændrer markedsføringsnavnet til Bornholmerfærgen.
14-01-2011: Management Danske Færger A/S.
22-06-2011: Anvendes som reservefærge i.f.m. indsættelse af den nye hurtigfærge LEONORA KRISTINE.