HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BV8e - nr. 1625 . . 1632

foto: Kai W. Mosgaard ©

Volvo B10M-60 Mk.I:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
HT-nummer: 1625, 1629 - 1632 = 5
stk.
HT-typebetegnelse: 1983 hybridbus
Afhændet: 1994

Til: - "Re-Bus"

Bustype:
Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Volvo Bussar AB, Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

349 cm

Frontoverhæng:

251 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  B10M-60 Mk. I

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100EC

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Allison MT644 4+1*

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

Telma elbremse

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

* Fra 1988:

Voith D851 3+1

 

Karrosseridata:
Aabenraa Karrosserifabrik, Danmark.

Karrosserimodel:

M82

Byggeår:

1984

Leveret antal:

5

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

40

Ståpladser:

41

Ialt:

81

:

 

Solgt/udrangeret:

1994


Andre ejere af bustypen: 

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Hybrid-systemet af trykaccumulator- typen udvikledes af AB Volvo Flyg-motor sideløbende med det dansk-udviklede system. På det tidspunkt var der en del polemik i pressen om, hvorvidt svenskerne høstede frugter-ne af dansk opfindsomhed! Nogen serieproduktion af systemet blev det dog ikke til før mange år senere..!




 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.