HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BV6a - nr. 511 . . 2058

foto: Kai W. Mosgaard

Volvo B59-59:
Oprindelig ejer: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup
Bus nr. 511 - 594, 1055 - 1058 = 88
stk.
Overtaget af HT: 10-1974
HT-typebetegnelse: Serie III

HT-nummer: 511 - 594, 2055 - 2058
Afhændet af HT: 1983-88

Til: ????

Bustype:
Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Göteborg, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1200/250/310 cm

Akselafstand:

600 cm

Bagoverhæng:

350 cm

Frontoverhæng:

260 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  B59-59

Motortype:

vandkølet R6H turbodieselmotor

Fabrikat:

Volvo THD100A

Motorvolumen:

9,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

220 HK/ 2200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith Diwabus 501SR 2+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

luftbælge

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
Peter Petersens Karrosserifabrik, Aabenraa, Danmark.

Karrosserimodel:

M70

Byggeår:

1970-72

Leveret antal:

88

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45

Ståpladser:

46

Ialt:

91

:

-

Solgt/udrangeret:

1983-1988


Andre ejere af bustypen: 

Aalborg Omnibus Selskab:

3 stk.

Slagelse Bybusser:

2 stk.

:

?? stk.


Historie:
Københavns Sporveje's første investe-ring i hækmotorbusser var - set i bak-spejlet - et varsel om ting, der skulle præge udviklingen af bybusmateriel 20 år senere. Sporvejenes teknikere var nemlig kommet til den konklu-sion, at det var umuligt at få leveret bybusser med tilstrækkeligt lave ind- og udstigningshøjder, hvis motoren skulle placeres i midten. Frihøjden mellem bundkar og vejbane på en Serie-II bus var ca. 15 cm. Motoren måtte bagi - og det kom den på KS' foranledning. Busmodellen, der kom ud af det, var med en kombination af traditionel chassis- opbygning og en efter datidens forhold ekstremt lav gulvhøjde et varsel om senere tiders "lav-entré-busser"
.


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.