HT-Busser                                                                                                                                 

    

    

Bustype BS3 - nr. 6004, 6005

foto: Kai W. Mosgaard ©

Scania BR8665 SLA:
Oprindelig ejer: Hjortekær Trafik, Lundtofte
Bus nr. (intet) = 2
stk.
Overtaget af HT: 1982

HT-nummer: 6004, 6005
Afhændet af HT: 1982

Til: ????

Bustype:
Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:
Katrineholm, Sverige
.

Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

???/???/??? cm

Akselafstand:

??? cm

Bagoverhæng:

??? cm

Frontoverhæng:

??? cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:  BR8665 SLA

Motortype:

vandkølet R6V dieselmotor

Fabrikat:

Scania DS8

Motorvolumen:

7,6 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

205 HK/ 2400 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Allison MT643 4+1

Bagtøj:

-

Affjedring:

fuld luftaffjedring

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

motorbremse

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

 

Karrosseridata:
J. Ørum Petersen, Herning, Danmark.

Modelbetegnelse:

-

Byggeår:

1976 - 77

Leveret antal:

2

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45

Ståpladser:

35

Ialt:

80

:

-

Solgt/udrangeret:

1982


Andre ejere af bustypen: 

De blaa Omnibusser, Holte:

?? stk.

Fredericia Bybusser:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:
Selvom afløseren for CR111 - CR112 - var på vej fra Scania Bussar Ab, var det klart, at den ikke ville kunne op-fylde HT's kravsspecifikationer uden store konstruktive ændringer. Derfor valgte man  hos Hjortekær Trafik i stedet at satse på J. Ørum- Petersens eget bud på en HT-model
. De blev dog aldrig nogen succes, idet de ustandseligt måtte tages ud af drift på grund af manglende motorkø-ling. De to busser fulgte med, da HT overtog Hjortekær Trafik; man var aldrig i drift efter overtagelsen. Beg-ge busser solgtes hurtigt til De blaa Omnibusser, hvor 6004 istandsattes og anvendtes som skolebus, mens 6005 anvendtes som reservedels-lager.



 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008.