Bustype BMe1b - nr. 1885 - 1892

 

Mercedes Benz O405N Mk.I:
Oprindelig ejer: Hovestadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 1885 - 1892** = 8 stk.

Afhændet af HT: 1999
Til: Arriva, Danmrk

Bustype:

Hækmotor lavtgulvsbybus
.

Konstruktionssted:

Daimler-Benz, Mannheim, Tyskland.


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.171/250/276 cm

Akselafstand:

588 cm

Bagoverhæng:

324 cm

Frontoverhæng:

259 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

DB OM447.hA

Motorvolumen:

11,97 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

240 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

ZF 4HP500 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

hydraulisk retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

** - Oprindelig:

3051 - 3058

Karrosseridata:
Daimler-Benz, Mannheim, Tyskland.

Modelbetegnelse:

O405N Mk.I

Byggeår:

1990

Leveret antal:

8

Dørplacering:

2-2-2

Siddepladser:

35

Ståpladser:

41

Ialt:

76*

* - på midtperron:

2 kørestole/ barnevogne

Lavtgulvsandel:

52 %

Solgt/udrangeret:

1999

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

Denne serie busser blev anskaffet for midler stillet til rådighed fra Trafikministeriets såkaldte "Handicap-pulje". Pengene herfra skulle investeres i materiel, som kunne sikre fysisk handicappede en nemmere adgang til den kollektive bustrafik. Busserne blev i starten primært indsat på linie 3; men kunne også af og til ses på linie 39.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.