Bustype BL8c - nr. 1688 - 1717

 

Leyland/DAB 8-1-TL11/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 1688 - 1717 = 30 stk.

Afhændet af HT: 19??

Til: Primært export.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

310 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.6TL11.61.2

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D863 3+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

luftbælge m. hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

hydraulisk retarder

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 8 type 1

Byggeår:

1985 - 1986

Leveret antal:

30

Dørplacering:

2-2-1

Siddepladser:

38

Ståpladser:

43

Ialt:

81*

* - som S-bus:

70 (40/39)

Solgt/udrangeret:

19??

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

Foruden busser med stor bagperron, leveredes der også en serie Leyland/ DAB serie 8-busser til HT's busdivision i den efterhånden klassiske udgave med dørplacering 2-2-1. Størsteparten af disse ombyggedes "pø-om-pø" til S-busser efterhånden som behovet for sådanne steg. Hvorfor dette ikke kom til at gælde de sidste fem, må guderne vide!

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.