Bustype BL6-L nr. 1510 - 1519

 

Leyland/DAB 6-31-TL11/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr.  1510 - 1519 = 10 stk.

Afhændet af HT: 1994 - 19??

Til: - primært ophugning.

Bustype:

Midtmotor ledbybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.800/250/??? cm

Akselafstand:

575(+253/460) cm

Bagoverhæng:

246 cm

Frontoverhæng:

267 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.6TL11

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

245 HK/ 2.200 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D854 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 6 type 31

Byggeår:

1982

Leveret antal:

10

Dørplacering:

2-2/2-0

Siddepladser:

67

Ståpladser:

40

Ialt:

107*

1517:

(55/54) 109

Solgt/udrangeret:

1994 - 19??

Andre ejere af bustypen:

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.

:

?? stk.


Historie:

Ledbusserne har levet en omtumlet tilværelse i det københavnske bybillede, først inde i varmen - så ude igen; men indsættelsen af disse var tilsyneladende mildest talt ikke problemløs. Denne busserie anskaffedes oprindelig til indsættelse på linie 33H, Rådhuspladsen - Dragør. Herfra blev de dog hurtigt forvist, mest til ruter i Nordsjælland.
.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.