Bustype BL4a - nr. 713 - 752

 

Leyland/DAB LS 575-680/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr. 713 - 752 = 40
stk.
Afhændet af HT: 1988 - 1990

Til: - primært ophugning.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/317 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

373 cm

Frontoverhæng:

252 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

176 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 3 type 1

Byggeår:

1976

Leveret antal:

40

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

47

Ståpladser:

39

Ialt:

86

Solgt/udrangeret:

1988 - 1990

Andre ejere af bustypen: 

Aarhus Sporveje:

?? stk.

Esbjerg Bybusser:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

De blå Rutebiler, Tåstrup:

?? stk.

Randers Byomnibusser:

?? stk.

Pan Bus, Viborg:

?? stk.


Historie:

HT anskaffede busserne i erkendelse af, at det var uholdbart at være helt afhængig af en busleverandør - Volvo/Aabenraa. Selvom denne bustype var en videreudvikling af "ligkisterne", var de dog meget forskellige fra dem. Mest mærkbar var den nyudviklede Voith D851-gearkasse, som gav en meget mere behagelig kørefornemmelse. Problemet med de tilsmudsede sidespejle var også væk; men den alt for flade forrude var der stadig - til stor irritation for mange chauffører!

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.