Bustype BL2f - nr. 3067 - 3080

 

Leyland/DAB LIDRT 12/2*:
Oprindelig ejer: A/S Forenede Rutebiler & Herlev-Ruterne A/S
Bus nr. (ingen) = 14 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 3067 - 3080
Afhændet af HT: 1984 - 1986
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.139/250/300 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

345 cm

Frontoverhæng:

224 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.680*

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

176 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

halvautomatisk

Fabrikat:

Wilson Pneumocyclic 5+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

* (3074-3080):

LIDRT 6857/2

** (3075):

v. ombytning E0.690-motor

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 2 type 3

Byggeår:

1972 - 1972

Leveret antal:

14

Dørplacering:

1-2-2

Siddepladser:

32

Ståpladser:

47

Ialt:

79

Solgt/udrangeret:

1984 - 1986

Andre ejere af bustypen: 

Københavns Sporveje:

?? stk.

Amagerbanen:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

?? stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

?? stk.

Aarhus Sporveje:

?? stk.

:

-


Historie:

Leyland/DAB Serie II med Wilson Pneumocyclic-gear regnes idag af "kendere" som "1970-erbussen". Efterhånden som det halvautomatiske gear blev en sjældenhed, lykkedes det da også at få taget livet af de sidste røde! Et eksemplar af racen erdog heldigvis - på foranledning af det nu for længst hedengangne HT Do. Gladsaxe - blevet bevaret
. Først på HT-museet og siden af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Flere af busserne fik påsat barnevogns-symboler kort tid efter, at HT var begyndt at tillade barnevognsmedtagning, da disse bussers bagperroner var store nok hertil.

 

 


Bagende

Venstre side

 

 

 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.