Bustype BL2e - nr. 2001 - 2027

 

Leyland/DAB LIDRT 12/3:
Oprindelig ejer: NESA, Hellerup
Bus nr. 1 - 27 = 27 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 2001 - 2027
Afhændet af HT: 1981 - 1986
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.195/250/300 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

345 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland O.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

176 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

ZF hydromedia 2HP45 2+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 2 type 1

Byggeår:

1971 - 1973

Leveret antal:

27

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

42

Ståpladser:

39

Ialt:

81

Solgt/udrangeret:

1981 -1986

Andre ejere af bustypen: 

A/S Forenede Rutebiler:

?? stk.

Herlev Ruterne A/S:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

?? stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

?? stk.

Aarhus Sporveje:

?? stk.

:

-


Historie:

Da NESA skulle erstatte sine Leyland-trolleybusser fra 1953, faldt valget på busser af samme fabrikat - Leyland/DAB Serie II. NESA-busserne blev dog ikke nær så sejlivede, som føromtalte ex KS/AB Serie II-ere
. Det skyldtes nok primært ZF-gearet, som fra de årgange ikke var helt så velfungerende, som konkurrentens!.

 

 


Bagende

 

 

 

 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.