Bustype BL2d - nr. 301 - 510, 2040 - 2054

 

Leyland/DAB LIDRT 12/4:
Oprindelig ejer: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup
Bus nr. 301 - 510, 1040 - 1054 = 225 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 301 - 510, 1040 - 1054
Afhændet af HT: 1979 - 1989
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.195/250/300 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

345 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland O.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

155 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith Diwabus 501* 2+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

*:

Renoverede busser fik Voith 506-gear

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 2 type 1

Byggeår:

1968 - 1970

Leveret antal:

225

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45

Ståpladser:

46

Ialt:

91

Solgt/udrangeret:

1979 -1989

Andre ejere af bustypen: 

A/S Forenede Rutebiler:

?? stk.

Herlev Ruterne A/S:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

?? stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

?? stk.

Aarhus Sporveje:

?? stk.

:

-


Historie:

Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup
anskaffede Leyland/DAB Serie 2 busserne, der - I modsætning til forgængeren, Serie I - blev en enorm succes. De tyggede bare der-uda'! Det gik nok ikke så hurtigt, som vi siden er blevet forvent med; men de kørte - godt! Selv i HT-regi fik enkelte eksemplarer lov til at leve næsten 20 år! Bus 500 - leveret i oktober 1970 - kørte sin sidste tur på linie 182 25.05.1989 - 19 år og 7 måneder senere. Busserne er alle leveret med 2-cifrede linienummer- kassetter, passende til linienumrene i det gamle KS-område. I forbindelse med at flere af busserne efter endt renovering midt i 1980-erne blev sendt ud i det "3-cifrede" område, løstes problemet med det manglende ciffer ved, at man i stedet monterede forhåndenværende enkeltbånds eller 3-cifrede linienummerkassetter beregnet til montering bagpå busserne.

 

 


Bagende

 

 

 

 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.