Bustype BL2a - nr. 211, 261 - 300, 2035 - 2039

 

Leyland/DAB LIDRT 12/4:
Oprindelig ejer: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup
Bus nr. 211*, 261 - 300, 1035 - 1039 = 46 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 211, 261 - 300, 2035 - 2039
Afhændet af HT: 1980 - 1989
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.195/250/300 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

345 cm

Frontoverhæng:

275 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland O.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

155 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith Diwabus 501 2+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:*

211 = prototype

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 2 type 1

Byggeår:

1966 - 1967

Leveret antal:

46

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

45

Ståpladser:

46

Ialt:

91

Solgt/udrangeret:

1980 -1989

Andre ejere af bustypen: 

A/S Forenede Rutebiler:

?? stk.

Herlev Ruterne A/S:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

?? stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

?? stk.

Aarhus Sporveje:

?? stk.

:

-


Historie:

Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup,
anskaffede busserne som opfølgning på Serie 1. Udformningen blev mere "moderne" i et mere kantet design. Ingeniør Peter Buchwald fik af HT stille bus 211 til rådighed for sine forsøg med trykaccumulator-hybriddrift. At bussen fik så lang levetid, skyldtes at den i mange år opbevaredes i den gamle remise i Græsted. Konstruktøren af hybridsystemet havde visse planer med den. Da han desværre døde i en meget ung alder, faldt det hele mere eller mindre til Jorden, og bussen ophuggedes i 1989.

 

 


FrontBagende

 

 

 

 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.