Bustype BL1c - nr. 3027 - 3043

 

Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP:
Oprindelig ejer: A/S Forenede Rutebiler & Herlev Ruterne A/S
Bus nr. (ingen) 17 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 3027 - 3043
Afhændet af HT: 1976 - 1977
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.098/250/??? cm

Akselafstand:

549 cm

Bagoverhæng:

329 cm

Frontoverhæng:

220 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland O.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

155 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

halvautomatisk

Fabrikat:

Wilson Pneumocyclic 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

manuel med trykluftservo

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 1 type 3

Byggeår:

1966

Leveret antal:

17

Dørplacering:

1-2-1

Siddepladser:

32

Ståpladser:

47

Ialt:

79

Solgt/udrangeret:

1976 - 1979

Andre ejere af bustypen: 

Københavns Sporveje:

299 stk.

Birkerød Bus Compagni:

3 stk.

Nærumbanen:

1 stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

1 stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

4 stk.

Kolding Bybusser:

2 stk.

Køge Bybusser:

2 stk.


Historie:

A/S Forenede Rutebiler & Herlev Ruterne A/S
anskaffede busserne i forlængelse af den første serie. Denne serie fik knap så mange ståpladser og lidt flere siddepladser. Passagererne ville jo gerne sidde under kørslen - selv på et langsæde med 5 pladser.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.