Bustype BL1a - nr. 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260

 

Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP:
Oprindelig ejer: Københavns Sporveje
Bus nr. 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260 = 299 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260
Afhændet af HT: 1976 - 1980
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.141/250/304 cm

Akselafstand:

??? cm

Bagoverhæng:

??? cm

Frontoverhæng:

??? cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland O.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

155 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

halvautomatisk

Fabrikat:

Wilson Pneumocyclic 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

manuel med trykluftservo

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 1 type 1

Byggeår:

1964 - 1967

Leveret antal:

299

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

36*

Ståpladser:

55*

Ialt:

91*

1 + 2:

(43/35) 78

Solgt/udrangeret:

1976 - 1980

Andre ejere af bustypen: 

A/S Forenede Rutebiler:

17 stk.

Herlev Ruterne A/S:

10 stk.

Birkerød Bus Compagni:

3 stk.

Nærumbanen:

1 stk.

K. Strandgaard, Brabrand:

1 stk.

J.E. Abildskou, Aarhus:

4 stk.

Kolding Bybusser:

2 stk.

Køge Bybusser:

2 stk.


Historie:

Københavns Sporveje anskaffede busserne til erstatning af en stor del afsporvognene i København. To af busserne 176 og 185 var forsøgsvis udrustede med automatgear, Voith DIWA 501 hhv. ZF Hydromedia 2HP45.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.