DSB Færger    

    

 

foto: © Jernbanemuseet ©

        D/F Valdemar

Færgerute(r) og operatør:
Fredericia - Strib (Lillebælt)
Oddesund Nord - Oddesund Syd
DSB Færger, København
Hjemsted: Fredericia

Kaldesignal: NTSP - OXXS

Hoveddata: 

Længde over alt:

43,89 m

Length p p:

- m

Bredde:

13,11 m

Dybgang:

2,87 m

Bruttotonnage:

348 t

Nettotonnage:

140 t

Dwt:

- t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

41,90 m

Lastkapacitet:

6 godsvg.

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Herresalon:

pl.

1. klasse Damesalon:

pl.

3. klasse Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

500 pl.

 

 

 

 

 

Konstruktionsværft:
Burmeister & Wain, København, DK (#???)

Byggeår:

1886

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

10-04-1886

Indsat:

1886

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1938

Ophugget:

1959

Sidste tur:

73 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x 2-Cyl. dampmaskine

575 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

10 knob

Max. passagerer:

500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Valdemar:

1938-1959


Historie:
10-04-
1886: Leveret som D/F VALDE-MAR til De danske Statsbaner og indsat på Lillebæltsoverfarten. Den havde - ligesom de tilsvarende hjulfærger - næsten hele apteringen under vogndækket. Adgangen hertil skete ad 4 kahytsnedgange fra vogndækket, hvor de var anbragt langskibs på hver side af det gennemgående jernbanespor. Endvidere var der - ligesom på hjulfærgerne - vingehuse i begge sider, her kunne de dog udnyttes i deres fulde længde, idet der jo ikke skulle være plads til drivhjulkasserne. I vingehusene fandtes forskellige lukaf-er og toiletter, stirrids, post- og andre tjenesterum.
Over vogndækket, båret af et spinkelt jernskelet, var kommando- broen med styrehus, hvis udseende mindede meget om de tilsvarende styrehuse på hjulfærgerne.
Færgens skrog afveg dog fra hjul- færgernes, fordi VALDEMAR især var beregnet til sejlads i is, og derfor havde en isbryders stærke skrog og mere specielle facon. Dette blev senere årsag til, at færgen fik en usædvanlig lang levetid.
1890: Færgen overført til Oddesund- overfarten som reservefærge (bl. a. med henblik på at sikre overfartens opretholdelse i vintersæsonen).
1893: Færgen overført til Masned-sundoverfarten.
1905: Færgen var nu tilbage på Lillebæltsoverfarten.
1919: Færgen kom atter til Odde-sundoverfarten, hvor den var statio-neret til overfartens nedlæggelse i 1938.
01-07-1938: Færgen overgået til Han-delsministeriet og anvendtes af Sta-tens Istjeneste helt frem til 1959.
1959: Færgen ophugget i Randers
.

search this site the web

search engine by freefind