Scandlines    

    

 

foto: Warnemünde 14-06-2003. © Dirk Jankowsky ©

        M/F Urd

Færgerute(r) og operatør:
Aarhus - Kalundborg
Rostock - Ljepeja/Ventspils
Scandlines Danmark A/S, København
Hjemsted: Kalundborg

Kaldesignal: OUYL2 - 78.2685.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

171,10 m

Length p p:

160,50 m

Bredde:

20,20 m

Dybgang:

5,27 m

Bruttotonnage:

13.144 t

Nettotonnage:

3.943 t

TDW:

6.235 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

6,00 m

Frihøjde nederste dæk:

4,33 m

Frihøjde øverste dæk:

5,00 m

Sporantal:

0

Lastbilkapacitet:

1.396,80 m

Løstrailerkapacitet:

1.498,00 m

Bil kapacitet:

291 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

94 pl.

Cafeteria:

37 pl.

Hall lounge:

23 pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

43 stk.

Køjepladser ialt:

105 pl.

Passagerpladser ialt:

186 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som "Easy Rider" i juni 1981 til Hellas Shipping Co, Piræus, Græken- land. Opr. mål: 150,81/20,22/ 6,01/ 11.030/3.309/6.235. Opr. Maskineri: MVM TBD511V12 11.999 HK.
1985: Solgt til Sealink UK Line, Hamil- ton, Bermuda. Omdøbt til "
Seafright Highway".  
06-1990: Solgt til Nordström & Thulin, Stockholm. Færgen skulle have væ- ret omdøbt til "
Nord Neptunes" men under sejlads til de nye ejere, fik skibet et stort maskinhavari og måtte søge nødhavn i Setubal.  Da det tog en rum tid at udbedre skaderne, nåede det nye navn aldrig at blive påmalet.
11-1990: Solgt til K/S Arka Marine II, År- hus, Danmark. Omdøbt til "
Aktiv Marine". Ankom til det polske værft Seabow/Dora, Gdynia for ombygning til passagerfærge
1991: Udchartret til DSB's Rederi. Om- døbt til "
Urd". Fra foråret indsat på ruten Århus - Kalundborg.
1998: Nyt hovedmaskineri, bestående af 2 stk. Wärtsila-Vasa 12V32E på i alt 13.380 hk. installeret under ophold på Århus Flydedok A/S 

Konstruktionsværft:
Nuovi Cantieri Aquania S.P.A., Marina de Carraca, I (#2119)

Byggeår:

06-1981

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

06-1981

Indsat:

1991

Ombygningsår:

1991/1998/2001

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Wärtsilä/Vasa NSD 12V32 diesel

9.840 kW

Max. hastighed:

18 knob

Servicefart:

14 knob

Max. passagerer:

186


Ramper/Porte: 

Siderampens bredde:

6,52 m

Agterrampens bredde:

 13,20 m


Andre navne/ejere: 

Easy Rider:

1981-1985

Seafreight Highway:

1985-1988

Boyana:

1988-1990

Nord Neptunia:

1990

Aktiv Marine:

1990-1991

Urd:

1991 -


Historie:
01-01-
1997: Solgt til Scandlines A/S, København.
31-05-1999: Færgen sejlede sidste tur på ruten for Scandlines. Ruten blev fra 01-06 overtaget af datterselska- bet "Mols-Linien A/S".
01 - 11-06-1999: Chartret af Mols-Linien til sejlads på samme rute.
11-06-1999: Absolut sidste tur på over- farten Århus - Kalundborg. Afsejlet til dokning i Svendborg, derefter lagt op i Nakskov.
08-1999: Indsat på ruten Aarhus - Åbenrå - Klaipeda.
29-09 - 08-12-2001:  Ombygget og for- længet på Remotowa værftet, Gdansk, Polen. Ny længde: 171,05 m. Bredde: 23,50 m. Dybgang: 5,27 m.
19-12-2001: Efter ombygningen indsat på ruten Rostock - Liepeja.
11-01-2005: Indsat på ruten Rostock - Ventspils.
01-01 - 15-01-2006: Indsat på ruten Aarhus - Aabenraa - Klaipeda.
16-01 - 30-01-2006: Indsat på et antal tute Ventspils - Nynäshamn/ Ventspils - Karlshamn.

search this site the web

search engine by freefind