Scandlines    

    

 

foto: Helsingør - 09-06-2008 - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Tycho Brahe

Færgerute(r) og operatør:
Helsingør - Helsingborg
Scandlines Danmark A/S, København
Hjemsted: Helsingør

Kaldesignal: OVIC2 - 90.0711.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

111,20 m

Length p p:

102,80 m

Bredde:

28,20 m

Dybgang:

5,30 m

Bruttotonnage:

11.148 t

Nettotonnage:

3.344 t

Dwt:

3.060 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

5,30/2,90 m

Frihøjde hængedæk:

2,10 m

Sporantal:

(3)*

Sporlængde:

(259,9 m)*

Lastbil kapacitet:

539 m

Bil kapacitet:

238 biler


Passagerpladser m.m.:

Central Café:

63 pl.

Restaurant:

236 pl.

Bar du Nord:

40 pl.

Truck stop Café:

24 pl.

Shopping Hall:

pl.

Dækspladser:

-

Passagerpladser ialt:

1.250 pl.

* - ikke længere I brug

 

Konstruktionsværft:
Langsten Slip & Båtbyggeri - N (#156)

Byggeår:

09-1991

Køl lagt:

07-09-1990

Søsat:

19-01-1991

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

10-10-1991

Indsat:

04-11-1991

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

-


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Wärtsilä/Vasa 6R32E

9.840 kW

Max. hastighed:

14,9 knob

Servicefart:

13,5 knob

Max. passagerer:

1.250


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

11,80 m

Agterportens bredde:

 11,80 m


Andre navne/ejere: 

Tycho Brahe:

1991 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F
TYCHO BRAHE den 10. oktober 1991 till DSB Rederi, Helsingør.
10-
1991: Under prøveture med fær- gen viste der sig visse fejl og mangler i manøvredygtigheden.
30-10-
1991: Endnu en "Tycho Brahes dag" for færgen. Landgangen i Hel- singør beskadiget.
03-11-
1991: Kollideret med bølgebry- deren i Helsingborg. Der opstod hel- digvis kun små skader på færgen.
04-11-
1991: Færgen døbt af HKH Dronning Margrethe II af Danmark - i Helsingør.
05-11-
1991: Indsat i Scandlines trafik på ruten Helsingborg - Helsingør.
06-11-
1991: Færgen afgik med 325 passagerer fra Helsingborg mod Hel- singør; men da hun nærmede sig færgeklappen i Helsingør holdt hun stadig en fart af ca. 8 knob og slog ind i klappen så hun kiledes fast. Porcelæn og glas fløj omkring på fartøjet. Passagererne kastedes også omkuld for de stod jo beredte til at gå i land og der blev slået storalarm i Helsingør. 55 personer blev bragt til sygehuse i nærheden. Ingen kom dog alvorligt til skade; men mange blev naturligvis chokerede.
17-12-
1991: Færgen atter sat i trafik igen, men fik øgenavnet "Psycho Brahe" af visse personer.
1995: Registreret for DSB Rederi A/S, København (Hjemmehavn: Helsingør).
01-01-1998: Registreret for Scandlines A/S, Helsingør.
25-03-2007: Kortslutning i det elektriske systemet med "blackout" til følge. Færgen drev derfor omkring i havne- indløbet til Helsingborg indtil bugser- både fik hende ind til kaj. Taget ud af drift for reparation.
02-04-2007: Atter i trafik.

search this site the web

search engine by freefind