Færgerute(r)
og operatør:
Tunø - DSB-færgen & Tunø - Hou . Post & Telegrafvæsenet, København.
Hjemsted: Tunø
Kaldesignal: OU 8027 - P 744
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
13,65
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
4,27
m |
Dybgang: |
1,80
m |
Bruttotonnage: |
19,95
t |
Nettotonnage: |
11,86 t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
- m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
0 m |
Bil
kapacitet: |
-
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersalon: |
38 pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
38 pl. |

|

|
Konstruktionsværft:
A. Petersens Skibs- & Bådebyggeri, Huo, DK
(#158)
Byggeår: |
1965 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
- |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
Callesen 2-Cyl.
diesel |
90 HK
|
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
38 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
1965:
Leveret som M/B TUNØ til Post og Telegrafvæsenet.
1965: Indsat som postbåd mellem Tunø og DSB-færgen Kalundborg-Kolby Kås-Århus. Udførte tillige ture på ruten Hou - Tunø.
1979: I forbindelse med nedlæggelsen af DSB-færgeruten Koldby Kås - Århus forsvandt også denne rute naturligvis. Båden anvendtes herefter primært til udflugtsformål.
|