GT-Linien    

    

 

foto:  ©  fotografen ubekendt (postkort)  ©

        M/F Travemünde

Færgerute(r) og operatør:
Gedser-Travemünde
Moltzau Line A/S, Gedser
Hjemsted: Gedser

Kaldesignal: OVZN - 71.0444.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

118,01 m

Length p p:

m

Bredde:

18,50 m

Dybgang:

5,70 m

Bruttotonnage:

3.999 rt

Nettotonnage:

1.979 rt

TDW:

1.524 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

350 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

300 pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

 

Konstruktionsværft:
Schiffbau AG Unterweser, BRD (#478)

Byggeår:

1971

Køl lagt:

17-11-1970

Søsat:

09-03-1971

Prøvetur:

18-05-1971

Leveret til ejer:

19-05-1971

Indsat:

25-05-1971

Ombygningsår:

1987/1995

Sidste tur:

1981

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x M.A.N. 4SA 12V40/54A

13.400 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18½ knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Trawemünde:

1971-1981

Njegos:

1981-1985

Tregastel:

1985-1991

Treg:

1991

St. Clair:

1991-2002

Barakat:

2002 -


Historie:
Leveret som M/F TRAWEMÜNDE den 19. maj 1971 til Moltzau Line A/S, Gedser.
20-05-
1971: Under overfart fra værftet till Travemünde fik færgen problemer med motorstyringen, repareret ved Werft Nobiskrug, Rendsburg.
22-05-
1971: Ankomst til Travemünde.
25-05-
1971: Indsat på ruten Gedser - Travemünde.
1976:  Overtaget af Gedser - Trave- münde Ruten A/S, Gedser. Navn og rutefart uændret.
05-1980: 34% af aktierne i selskabet overtaget af DFDS v/ A/S Borøy, Norge.
31-12-1980: Solgt til Prekookeanska Plovidba, Bar, Jugoslavien. Tilbage- chartret af Gedser - Travemünde Ruten A/S., indtil 15-06-1981, hvor den nye færge "Travemünde" skulle blive afleveret. Omdøbt til NJEGOS.
1981: Afleveret til det Jugoslaviske rederi. Indsat på ruten Bar - Bari.
05-1984: Udchartret til Brittany Ferries. Indsat på ruten Portsmouth - St.Malo.
03-06-1984: Udchartret til Sally Line. Indsat på ruten Ramsgate - Dunkirk.
06-10-1984: Oplagt i Dunkirk.
1985:  I 3 års charter til Brittany Ferries. Omdøbt til
TREGASTEL. Indsat på ruten Plymouth - Roscoff.
1987: Solgt til Finouest (B.A.I.S.A., Brittany Ferries (Bretagne – Angleterre - Irlande)), Morlaix. Navn uændret. Ombygget v/ Howaldswerke, Kiel. Fragtfart i vintersæsonen
18-07 - 29-09-1989:  Overført til Truck- line Ferries. I fart: Poole - Cherbourg.
10 - 12-1991: Indsat som reserveskib på Brittany Ferries' ruter.
03-01-1991: Solgt til P&O Steam Navi- gation Co. London. Omdøbt til
TREG.
04-01-1991: Ankomst til Lloyd-Werft GmbH, Bremerhaven for ombygning.
06-03-1991: Overført til P&O Scottish Ferries, Aberdeen, Skotland. Omdøbt til
ST. CLAIR.  
11-03-1991: Indsat på ruten Aberdeen – Lerwick, og i sommersæsonen på ruten Lerwick - Bergen.
1995: Ombygget med sidesponsons hvilket øgede skibets dødvægtston- nage med over 100 ton.
04-1995: Atter i rutefart.
01-10-2002: Sidste tur på ruten Aberdeen - Lerwick. Solgt til ukendt Saudi Arabisk rederi.  Ankomst 27-10 til Rotterdam. Omdøbt til
BARAKAT.
01-11-2002:  Afsejlet fra Rotterdam mod Saudi Arabien.

search this site the web

search engine by freefind