foto: Harwich. © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Thomas Wehr

Færgerute(r) og operatør:
Felixstowe - Zeebrugge
P&O European Ferries, London
Hjemsted: Hamburg

Kaldesignal: 76.1340.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

141,31 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,43 m

Dybgang:

5,23 m

Bruttotonnage:

7.628 rt

Nettotonnage:

2.288 rt

TDW:

4.320 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.148 m

Bil kapacitet:

biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

12 pl.

Passagerpladser ialt:

12 pl.

 

 

Forhistorie:
Leveret som M/F THOMAS WEHR den 22. april 1977 til Oskar Wehr KG, Hamburg, Tyskland. Udchartret ved levering til Wacro Lines. Omdøbt til WACRO EXPRESS.
1977: Indsat på rute mellem Europa og Vestafrika.
17-04-
1978: Afsluttet charter. Omdøbt til THOMAS WEHR.
1978 - 1979: Udchartret til Stena Line, Göteborg. Indsat på ruten Kiel - Göteborg.
1980: Udchartret til Lübeck Linie AG, Lübeck. Indsat på ruten Lübeck - Halmstad.
1982: Forlænget ved Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.
23-08-
1982: Udchartret til Tor Lloyd. Omdøbt til TOR NEERLANDIA. Indsat på ruten Rotterdam - Immingham.
03-
1985: Udchartret til DFDS A/S, København. Omdøbt til DANA GERMANIA. Indsat på ruten Harwich - Hamburg - Esbjerg.
12-
1985 - 05-01-1986: Værftsophold i Bremerhaven.
17-12-
1985: Atter omdøbt til THOMAS WEHR efter afsluttet charter.
07-01-
1986 - 01-07-1987: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Zeebrugge - Hull.
1988: Udchartret til Cobelfret. Indsat på ruter Belgien - Storbritannien.
1989: Udchartret til Elbe Humber Roline. Indsat på ruterne Cuxhaven - Immingham og Bremerhaven - Harwich.
36-09-
1990 - 26-04-1991: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Rotterdam - Hull.
04-
1991: Udchartret til DFDS A/S, København. Indsat på ruten Helsingborg - Immingham.
07-05 - 09-12-
1991: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Zeebrugge - Middlesbrough.
06 - 08-
1992: Udchartret til Irish Ferries, Dublin, Irland. Indsat på ruten Cherbourg - Rosslare.
31-03-
1993: Omdøbt til MANA. (flag: Antigua)
1993: Omdøbt til SANTA MARIA.
04-10-
1993: Omdøbt til FULDATAL.
02-
1994: Udchartret til Horn Line. Omdøbt til HORNLINK. Indsat på ruten Hamburg - Felixstowe.

Konstruktionsværft:
Rickmers Werft, GmbH, Bremerhaven, D (#388)

Byggeår:

1977

Køl lagt:

-

Søsat:

18-01-1977

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

1977

Indsat:

10-1995

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

10-1999

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MaK 8M453 diesel

4.410 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17½ knob

Max. passagerer:

12


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Thomas Wehr:

1977

Wacro Express:

1977-1978

Thomas Wehr:

1978-1982

Tor Neerlandia:

1982-1985

Dana Germania:

1985

Thomas Wehr:

1985-1993

Mana:

1993

Santa Maria:

1993

Fuldatal:

1993-1994

Hornlink:

1994

Thomas Wehr:

1994-2001

Anglian Way:

2001 -

:

-


Historie:
1994. Omdøbt til THOMAS WEHR.
08-10-
1994: Udchartret til P&O European Ferries. Indsat på ruten Le Havre - Portsmouth.
10-
1995 - 10-1999: Indsat på ruten Felixstowe - Zeebrugge.
10-
1999: Charteren afsluttet, derefter oplagt i Hamburg.
11-
1999: Oplagt i Wilhelmshaven.
2000: Ny hjemmehavn: Funafuti, Tuvalu.
07-02-
2000: Udchartret til Ferryways, Oostende, Belgien. Indsat på ruten Oostende - Ipswich.
07-
2001: Solgt til Ferryways NV, Pana- ma. Omdøbt til ANGLIAN WAY.
22-03-
2003: Kolliderede med SAPPHI- RE i tæt tåge ved indsejling til Ipswich.
07 - 08-
2006: Værftsbesøg i Szczecin, Polen.

search this site the web

search engine by freefind