foto:Tuborg Havn. © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Svea Scarlett

Færgerute(r) og operatør:
Tuborg Havn - Malmö
Scandinavian Ferry Lines Ab (SFL), Malmø
Hjemsted: Malmö

Kaldesignal: - 71.0960.9

Hoveddata: 

Længde over alt:

86,04 m

Length p p:

- m

Bredde:

16,33 m

Dybgang:

4,19 m

Bruttotonnage:

2.957 t

Nettotonnage:

1.535 t

Dwt:

980 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

- m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

- m

Bil kapacitet:

95 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

800 pl.

 

 

M/F ST. OLA i Rohuküla 09-07-2003. © Foto Marko Stampehl.

 

Konstruktionsværft:
Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Ems, BRD (#564)

Byggeår:

1971

Køl lagt:

-

Søsat:

18-05-1971

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

06-07-1971

Indsat:

10-07-1971

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

13-09-1981

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Ruston-Paxman 6 ARM

4.120 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

14½ knob

Max. passagerer:

800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Svea Scarlett:

1971-1982

Eckerö:

1982-1991

Eck:

1991-1992

St. Ola:

1992 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F SVEA SCARLETT
den 6. juli 1971 til Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm (Skandinavisk Linjetrafik, Landskrona)
10-07-1971:  Indsat for Skandinavisk Linjetrafik på Øresundsruten Lands- krona – Tuborg havn.
30-09-1980: Ruten Landskrona - Tuborg Havn nedlagt.
01-10-1980: Solgt til DS Øresund, København.
21-11-1980 - 13-09-1981 Indsat på en ny rute Malmö - Tuborg Havn; men den blev dog ingen succes.
13-09-1981: Ruten Malmö - Tuborg Havn nedlagt.
10-1981: Prøveture på ruten Helsing- borg - Helsingør; men resultaterne var ikke opmuntrende, så færgen sattes til salg.
26-01-1982: Solgt til Rederi Ab Eckerö, Eckerö, Finland. Mariehamn. Omdøbt til ECKERÖ.
02-1982: Ombygget ved Schichau Unterweser AG, Bremerhaven, BRD. Ett nyt kahytsdæk tilføjedes agter bag skorstenen for besætningen. Samtidig lukkedes agteren med en rampe. Efter ombygning: Brt. 4833/ Nrt. 1535/ Dwt. 711, 950 passagerer, 180 biler.
23-05-1982: Indsat på ruten Eckerö - Grisslehamn.
10-1989: Planlagt udchartret til Festonia O/Y, Helsingfors, Finland for trafik mellem Helsingfors og Tallinn; men rederiet fik økonomiske problemer.
29-04-1990 - 04-06-1990: Udchartret til GT Link A/S, Gedser. Indsat på ruten Gedser - Travemünde.
10-1990 - 1991 Udchartret til Festonia O/Y, Helsingfors, Finland. Indsat på ruten Helsingfors - Tallinn.
03-1991: Solgt til P&O Scottish Ferries, Aberdeen, Skotland, Overtaget ved Kotka Værft. Omdøbt til ECK.
20-03-1992: Omdøbt til ST OLA. Indsat på ruten Stromness - Scrabster.
09-2002: solgt til Saaremaa Laevakompanii, Estland.
30-09-2002: Afsluttet trafik for P&O Scottish Ferries.
10-2002: Ankomst til Tallinn for værftsbesøg.
12-2002: Indsat på ruten Virtsu - Kuivastu.
12-01-2003 - 26-02-2003: Udchartret til Færøernes Landsstyrelse, Thorshavn.
09-2004 - 10-2004: Udchartret til Landflutningar Samskip Ltd. Island. Indsat på ruten Västmannaöarna - Thorlakshöfn.
09-06-2005: Prøvetur mellem Sillamäe - Kotka.
2005: I løbet af afteråret indsat på ruterne Virtsu - Kuivastu, alternativt Rohuküla - Heltermaa.
30-09 - 26-10-2007: Udchartret til Færøernes Landsstyrelse, Thorshavn.

search this site the web

search engine by freefind