Stena Line    

    

 

foto: Korsør. © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Stena Olympica

Færgerute(r) og operatør:
Göteborg - Kiel, Korsør - Kiel, Göteborg - Frederikshavn.
Rederi Stena Ab, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg

Kaldesignal: 71.1983.6.

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,75 m

Length p p:

m

Bredde:

19,24 m

Dybgang:

5,00 m

Bruttoregistertons:

7.118 t

Nettoregistertons:

3.838 t

TDW:

1.321 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,30 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Max. akseltryk:

t

Lastmeter:

m

Lastkapacitet:

26 lastbiltog

Bil kapacitet:

250 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Pub:

 pl.

Cafeteria:

pl.

Barsalon m. Casino:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

865 pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

Indretningsbilleder af M/S SCOTIA PRINCE. © Foto Bruce Peter.

 

Konstruktionsværft:
Titovo Brodogradiliste, Kraljevica, YU (#399)

Byggeår:

1972

Køl lagt:

-

Søsat:

18-09-1971

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

25-06-1972

Indsat:

07-07-1972

Ombygningsår:

1974

Sidste tur:

1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Lindholmen/Pielstick 18PC2-2V diesel

13.240 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Stena Olympica:

1973-1982

Scotia Prince:

1982 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F STENA OLYMPICA den 24. maj 1973 til Stena Ab, Göteborg.
09-06-
1973: Indsat på ruterne: Göteborg - Kiel, Korsør - Kiel og Göteborg - Frederikshavn.
06-
1973: Brand i maskinrummet.
01-1974: Ombygget med flere køjepladser ved Sölvesborgs værft.
04-
1982: Solgt til Prince of Fundy Cruises Ltd., Maine, USA (Registreret for Transworld Steamship Co, Panama). Omdøbt til SCOTIA PRINCE.
28-04-
1982: afgik fra Rendsburg mod Portland.
05-
1982: Indsat for Prince Of Fundy Cruises på ruten Portland - Yarmouth. 
08-11-
1986: Ankomst til Neue Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, Flensburg, BRD for at blive forlænget med 18 meter. Samtidig ombyggedes visse dele af bildækket til kahytter. Efter ombygning: 143,00 x 19,54 x 5,3 m, Brt.11.968/ Nrt.5.928/ Dwt.1.321, 1.054 køjer, 220 biler.
26-03-
1987: Færdigombygget.
31-03-
1987: Afgik fra Flensburg mod Canada.
04-
1987: Atter i trafik.
01-11-
1988 - 16-04-1989: Oplagt i Shelbourne.
13-11-1998
- 04-1999: Indsat på ruten Tampa - Progreso/Mexiko.
11-
2000: Ankomst til Rendsburg for værftseftersyn over vinteren.
2001: Afgik fra Rendsburg.
04-
2001: Indsat på ruten Portland, Maine, (USA) - Yarmouth, Nova Scotia, (Canada).
11-
2002 - 03-2003: Indsat for Yucatan Express på ruten Tampa - Yucatan/ Merida.
2005: Rederiet besluttede at indstille ruten Portland - Yarmouth.
07-09-
2005: Udchartret til De amerikanske Myndigheder. Oplagt i Violet som hotelskib for hjemløse efter katastrofen som ramte staten Louisiana og byen New Orleans.
04-03-2006: Afsluttet charter.
03-2006: Udchartret til COMANAV.
27-03-
2006: Indsat på ruten Tanger - Genova.
28-04-
2006: Bugseret til Genova efter maskinhavari.
05-
2006: Repareret ved T Mariotti, Genova, Italien.
06 - 10-2006: Udchartret til Algerie Ferries. Indsat på ruten Oran - Alicante - Marseille.

search this site the web

search engine by freefind