ØresunDSBådene    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        M/S Sankt Ibb

Færgerute(r) og operatør:
København - Hälsingborg o.a.
DS Øresund, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: - 50.4851.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

54,14 m

Length p p:

- m

Bredde:

10,28 m

Dybgang:

2,73 m

Bruttotonnage:

527 t

Nettotonnage:

144 t

Dwt:

86 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

-

Sporlængde:

- m

Lastkapacitet:

- godsvg.

Bil kapacitet:

18 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Herresalon:

- pl.

1. klasse Damesalon:

- pl.

3. klasse Salon:

- pl.

Dækspladser:

- pl.

Passagerpladser ialt:

425 pl.

 

Konstruktionsværft:
Frederikshavn Værft & Flydedok, DK (#203)

Byggeår:

1935

Køl lagt:

-

Søsat:

09-03-1935

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

14-05-1935

Indsat:

19-05-1935

Ombygningsår:

1967

Sidste tur:

1962

Sunket:

2008

Levetid:

73 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 6-cyl. Klöckner-Humboldt-Deutz dieselmaskiner

1.130 HK

Max. hastighed:

- knob

Servicefart:

14 knob

Max. passagerer:

425


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Sankt Ibb:

1935-1962

Bore I:

1962-1968

Nordö:

1968-1969

Öland:

1969-1970

Equa:

1970-2008


Historie:
Leveret som M/S SANKT IBB 14. maj 1935 til A/S Dampskibsselskabet Öresund, København.
19-05-1935: Indsat på ruten København - Helsingborg - Mölle.
04-1940: oplagt på grund af den tyske invasion af Danmark.
1947: Indsat på ruten København - Malmö.
1949: Atter indsat på ruten København - Mölle.
06-1962: Solgt til Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.
19-06-1962: Overtaget i København af de nye ejere. Omdøbt til BORE I.
29-06-1962: Indsat på ruten Stockholm - Mariehamn.
1967: Nyt maskineri: To 7-cyl. 1.160 HK Atlas-Polar dieselmotorer installeret.
05-04-1968: Solgt til p/r for M/S NORD-Ö, Oskarshamn. (Ebert Pettersson med flere) Omdøbt til NORDÖ. Ombygget med rampe akter, så biler lettere kunne køres ombord.
06-1968: Indsat på ruten Oskarshamn - Byxelkrok.
05-1969: Overført til p/r for M/S Ö-LAND, Oskarshamn (Bengt Hammar-stedt med fler) Omdobt til ÖLAND. Indsat på ruten Kalmar - Borgholm.
27-11-1969: 50% af aktierne i Rederiet for M/S ÖLAND solgt til Rederi Ab Ölandssund, Kalmar. Indsat på ruten Kalmar - Borgholm.
02-10-1970: Solgt til S.P.A.N. Socité Partenopea di Navigazone S.p.A, Napoli, Italien. Omdøbt til EQUA.
1971: Indsat på ruten Napoli - Pricia - Ischia.
05-11-1975: Solgt til "Caremar" Campania Regionale Marittima S.p.A. Napoli, Italien.
1980: Solgt til Raffaele Savarese, Napoli, Italien.
1980: Solgt til FILA S.p.A (Agostino Lauro), Napoli, Italien.
1991: Overført til Agostino Lauro S.r.1 Napoli, Italien.
1996: Solgt til Monia Lines, Taranto, Italien.
2000: Oplagt på Sicilien.
10-2003: Solgt til italienske ophugge-re; men en Italiensk forening nåede at gribe ind og fik reddet færgen fra ophugning.
200?: Solgt til Amici delle Navi a Vapore G.L. Spinelli, Italien. Bugseret til Fiumicino fpr istandsættelse. 
200?: Atter sat til salg.
2008: Først på året sank færgen i Tiberen ved Fiumicino, hvor den havde ligget i nogle år. Det lykkedes at bjærge færgen og pumpe den læns; men efter en tid sank den igen og lå nu med bagbords slagside. Det besluttedes at lade den ligge sådan, idet udgifterne til bjærgning ikke ville stå mål med skrotværdien af færgen.  

search this site the web

search engine by freefind