DFDS    

    

 

foto: Fotografen ubekendt ©

        M/F Prins Oberon

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Newcastle - Göteborg
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: Hamburg

Kaldesignal: 70.1151.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

134,02 m

Length p p:

m

Bredde:

21,04 m

Dybgang:

4,92 m

Bruttotonnage:

7.933 rt

Nettotonnage:

4.321 rt

TDW:

1.778 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

250 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

702 pl.

Passagerpladser ialt:

1.040 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som PRINS OBERON 6. juni 1970 til AB Bonnierföretagen (H. Meyer, Lion Ferry), Halmstad. Indsat på ruten Bremerhaven - Harwich.
1978: Solgt til Deutche Leasing A.G. (Prinzenlinien Schiffahrtsges. M.b.H. & Co.), Bremen. Omdøbt til "
Prinz Oberon".
1981: DFDS blev 1/5-medejer og over- tog driften af Prinzenlinien Schiffahrts- gesellschafft M.b.H. & Co.  
07-1981: DFDS eneejer af "Prinzen- linien".
17-12-1982: Ruten Bremerhaven - Harwich indstillet.
22-12-1982 - 10-02-1983: Oplagt.
11-02 - 10-06-1983: Udchartret til Stroomvart Maatschappij Zeeland & Sealink UK Ltd. Indsat på ruten Hook van Holland - Harwich.
11-06-1983: Oplagt i Bremerhaven.

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, BRD (#663)

Byggeår:

1970

Køl lagt:

18-08-1969

Søsat:

21-02-1970

Prøvetur:

06-06-1970

Leveret til ejer:

30-11-1983

Indsat:

06-06-1984

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

19-08-1984

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Pielstick 16PC2V-400

16.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.040


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prins Oberon:

1970-1983

Nordic Sun:

1984-1986

Cruise Muhibah:

1986-1989

Munster:

1989-1993

Ambassador:

1993-1994

Ambassador II:

1994 -


Historie:
30-11-
1983: Overtaget af DFDS og atter omdøbt "Prins Oberon".
21-01-1984: Afgik fra Bremerhaven til København, hvor færgen igen blev oplagt.
06-06 - 22-06-1984: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle - Göteborg.
23-06 - 19-08-1984: Indsat på ruten Göteborg - Harwich - Cuxhaven.
08-10-1984: Ankomst til København, hvor skibet atter lægges op.
14-11-1984: Solgt til Trans-Nordic Line, AB 50%. Rederi AB Gotland 40 % og Gotlandstrafikken AB 10 %, Stockholm.
14-12-1984: Overtaget af de nye ejere ved Finnboda AB, Stockholm. Om- døbt til "
Nordic Sun". Indsat på ruten Trelleborg - Travemünde.
1986: Solgt til Perbadanan Nasional shipping Line Berhad (PNSL), Port Ke- lang. Omdøbt til "
Cruise Muhibah".
1989: Solgt til EPA Ireland Ltd. (EPA Invest A/S), Dublin. Chartret af B & I Line PL.C., Dublin. Omdøbt til "
Munster". Indsat på ruten Rosslare - Pembroke Dock.  
06-1993: Solgt til New Olympic Ferries Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til "
Ambassador". Indsat på ruten Patras - Igoumenitsa - Bari.
1994: Overført til EPA Investor No II, Limassol, Cypern. Omdøbt til "
Ambssador II".
04-1997: Solgt til International Ship- ping Partners Inc, Monrovia, Liberia.
1998: Ombygget til Casino skib på værft i England.
1999: Indsat for Sterling Casino Lines, trafik med udgangshavn Port Canaveral, Florida USA.

search this site the web

search engine by freefind