DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Prins Joachim

Færgerute og operatør:
Korsør - Nyborg
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OYDE - 78.0319.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

152,00 m

Length p p:

m

Bredde:

23,70 m

Dybgang:

6,00 m

Bruttotonnage:

10.607 rt

Nettotonnage:

5.088 rt

TDW:

5.029 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

? m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

4

Sporlængde:

494 m

antal jernbaneenheder:

ca. 60 gsv.

Bil kapacitet:

200 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

2.820 pl.

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#223)

Byggeår:

1980

Køl lagt:

22-08-1979

Søsat:

25-01-1980

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

10-10-1980

Indsat:

26-10-1980

Ombygningsår:

2000

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 6 x B&W/alpha 16U28LU

25.440 HK

Max. hastighed:

18,5 knob

Servicefart:

17,0 knob

Max. passagerer:

2.000(2.280)


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

DSB Rederi:

1980-1997

Scandlines A/S:

1997 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F PRINS JOACHIM
den 10. oktober 1980 til DSB Rederi, København. Indsat på ruten Korsør - Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode som ren godsfærge.
26-10-1980: Indsat på Korsør - Nyborg- overfarten som "Intercityfærge".
01-01-1997: Overført til Scandlines.
31-05-1997: Sidste tur på storebæltsru- ten, herefter lagt op i Nyborg, senere i Nakskov.
03-12-2000: Slæbt fra oplæggerplad- sen til Fredericia Skibsværft for om- bygning til bilfærge. Færgen skulle derefter indsættes på ruten Gedser - Rostock. Antal køretøjer: 210 personbi- ler, 38 lastvognstog, eller 42 busser. Antal passagerer på Østersøen: 1.400. Ny tonnage: 16.071 bt. 4.821 nt. 4.500 tdw.
29-03-2001: Indsat på Østersøruten Gedser - Rostock.
10-11-2001: Gik på en sandbanke ud for Gedser havn, sad fast på grunden i 13 timmer, inden den kom fri igen.
17-08-2004: Ankomst til Blohm + Voss, Hamburg for udskiftning af hovedmotorer.

25-10-2004: Atter i trafik på ruten.

18-01-2009: Kolliderede med molen i Rostock og blev taget ud af trafik for reparation.

search this site the web

search engine by freefind