DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Prins Henrik

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
Rødby - Puttgarden
DSB Færger, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OWMW - 73.4696.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

132,70 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,50 m

Bruttotonnage:

5.623 rt

Nettotonnage:

2.696 rt

Dwt:

2.300 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,70 m

Frihøjde øverste dæk:

2,05 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

320,71 m

antal jernbaneenheder:

13psv./32gsv.

Bil kapacitet:

ca. 210 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

mf Espresso Durazzo

 

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#203)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

-

Søsat:

29-11-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

15-05-1974

Indsat:

05-1974

Ombygningsår:

1981

Sidste tur:

04-12-1997

Ophugget:

2007

Levetid:

33 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x B&W type 12U28LU-4

10.560 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

4,20 m

Agterportens bredde:

8,90 m


Andre navne/ejere: 

DSB Færger:

1974-1997

Scandlines DK A/S:

1997-1999

Gioventu:

1999-2004

Espresso Durazzo:

2004-2007

Esdresso Durazzo:

2007


Historie:
07-
1972:  Kontraheret af DSB.
15-05-1974: Leveret som M/F PRINS HENRIK til DSB Færger, Korsør og indsat som "intercityfærge" på overfarten Korsør - Nyborg.
29-10-1980:  Ankomst til Nakskov Skibsværft for at blive ombygget til brug på Rødby - Puttgarden overfarten, så den kunne "matche" MF "Danmark". Færgen blev bl.a. både forlænget og forhøjet.
25-09-1981:  Afleveret efter ombygning. Ny længde: 144,56 m. Dybgang: 5,00 m. Brt / Nrt / Tdw. 6.211 / 2.856 / 2.758. Antal personbiler: 310 på to dæk.
27-09-1981:  Indsat på overfarten Rødby - Puttgarden.
01-01-1997:  Overført til Scandlines.
04-12-1997:  Sejlede sin sidste tur på ruten.
12-1997:  Oplagt til salg i Nakskov.
07-01-1999:  Bugseret til Rødby for videre oplægning.
11-1999:  Solgt til Freedom Ferries S.r.l. ( Traghetti Isole Sarde T.R.I.S. ), Napoli, Italien.
29-11-1999:  Omdøbt til GIOVENTU.
03-12-1999:  Afsejlet fra Rødby Havn mod Italien.
21-12-1999:  Ankomst til Genova.
16-06-2000:  Indsat på ruten Genova - Palau - Porto Vecchio.
2001:  Indsat på ruten Genua - Porto Torres - Propriano.
06 - 09-2002:  Udchartret til Happy Lines; La Spezia, Italien. Indsat på ruten La Spezia – Bastia.
12-09-2002:  Oplagt i Genova, Italien.
2002:  T.R.I.S. gået konkurs.

11-2003:  Solgt til Di Maio Group, Italien.
11-2003:  Afgik fra Genova mod Palermo for værftsbesøg.
2004:  Omdøbt: ESPRESSO DURAZZO.
2004:  Indsat på rute mellan Bari og Durres.
12-07-2004: registreret for Di Maio & Partners, Italien.
14-02-2005: registreret for Intesa Leasing S.p.A., Italien.
03-05-2005: registreret i St Vincent & Grenadines, hjemmehavn: Kingstown.
19-12-2006: Solgt til Albany Shipping Inc, Panama.
2007: Omdøbt til ESDRESSO DURAZZO.
11-04-2007: Ankomst til Alang, Indien for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind