DFDS    

    

 

foto: Kvæsthusbroen - Kai W. Mosgaard ©

        M/S Prinsesse Margrethe

Færgerute og operatør:
København - Oslo
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OWIQ

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,95 m

Length p p:

m

Bredde:

19,28 m

Dybgang:

5,22 m

Bruttotonnage:

7.956 rt

Nettotonnage:

3.912 rt

TDW:

1.100 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. 100 biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

Hvilepladser:

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

506 pl.

Passagerpladser ialt:

952 pl.

 

Konstruktionsværft:
Cantieri Navali Tirreno e Riuniti Spa. Riva Trigosi, Genova, I (#279)

Byggeår:

1968

Køl lagt:

15-05-1967

Søsat:

05-08-1968

Prøvetur:

22/24-08-1968

Leveret til ejer:

29-08-1968

Indsat:

21-09-1968

Ombygningsår:

1975

Sidste tur:

31-10-1983

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x CNTR/B&W1242-VT2BF-90

12.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

952


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsesse Margrethe:

1968-1984

Lu Jiang:

1984-1988

Asia Angel:

1988

Princesa Cypria:

1988 -

:

-


Historie:
Leveret som M/S PRINSESSE MARHRETHE den 29. august 1968 til Rederiet DFDS, København
21-09-1968: Indsat på ruten København - Oslo.
31-01-1971: Grundstødt på Kullen un-der rejse fra Oslo til København. Sene-re slæbt fri af grunden og bugseret til Frederikshavn for reparation.
03-11-1975 - 06-02-1976: Ombygget på Ålborg Værft. Ny skorsten monteret og agterskibet udviddet betydeligt. Ny Brt, Nrt, Tdw:  8.669 / 4.441 / 1.084.
13-10-1983: Ankomst fra Oslo til Kø-benhavn for sidste gang. Herefter oplagt.
20-08-1984: Solgt til Fujian Province Shipping Co. (Xiamen Branch), Xia-min/Amoy, Kina.
22-08-1984: Overtaget af de nye ejere på Ålborg Værft. Omdøbt til "Lu Jiang".
24-08-1984: Afgik fra Ålborg Værft mod Hong Kong.
1984: Indsat indtil 1988 på rute mel-lem Hong Kong og Kina.
1988: Solgt til Gold Coast Line S.A., Panama. Omdøbt til "Asia Angel".
12-1988: Solgt til Aqua Miabilis Ltd. (Interorient Navigation Co. Ltd.), Li-masol, Cypern. Omdøbt til "Princesa Cypria".
1990:  Solgt til Princess Cypria Co. Ltd. (Interorient Navigation Co. Ltd.), Limasol, Cypern. Navn uændret.
 

search this site the web

search engine by freefind