DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Prinsesse Benedikte

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
København - Malmø (afløserfærge)
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OXAB - 52.8545.9

Hoveddata: 

Længde over alt:

110,10 m

Length p p:

108,03 m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,50 m

Bruttotonnage:

3.668 rt

Nettotonnage:

1.108 rt

TDW:

1.147 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,80 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

255,68 m

antal jernbaneenheder:

13psv./30gsv.

Bil kapacitet:

ca. 110 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

mf Salem Flower

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#324)

Byggeår:

1959

Køl lagt:

17-06-1958

Søsat:

31-10-1958

Prøvetur:

12-03-1959

Leveret til ejer:

20-03-1959

Indsat:

20-03-1959

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1987

Ophugget:

2001

Levetid:

42 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 stk. HSM/B&W 750-VBF-90 dieselmotorer

8.700 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsesse Benedikte:

1988-1993

Victory I:

1988-1993

Al Nasr I:

1993-1994

Phoenican Sea:

1994-1995

Carla:

1995-1996

Salem Moon:

1996-1997

Salem Flower:

1997-2001


Historie:
30-11-
1956:  Kontraheret af DSB.
Leveret som M/F 
PRINSESSE BENEDIKTE den 20. marts 1959 til De danske Stats- baner, København
1959: Indsat på Storebæltsover- farten Korsør - Nyborg. Reservefærge på Halsskov - Knudshoved.
1961: Fra dette år afløserfærge i værftsperioder på "hurtigruten" Kalundborg - Arhus.
27-05-1963: Indsat på "hurtigruten" Kalundborg - Århus.
17-03-1964: Afløst på denne rute af nybygningen "Prinsesse Elisabeth".
05-03 - 27-03-1968: Afløserfærge ruten Kalundborg - Århus.
01-10 - 03-11-1986: Afløserfærge på København - Malmö overfarten. Afgik som sidste jernbanefærge mellem Malmö og København 03-11. Derefter overgik jernbanegodstra- fikken til den nye "DanLink" rute København - Helsingborg.
1987: Indsat på ruten Rødby Havn - Puttgarden.
10-1988: Solgt til Royal Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta. Omdøbt til "
VICTORY I".
1989: Indsat for Nausimar Shipping S.A, Pireus, Grækenland på ruten Brindisi - Korfu - Igoumenitsa.
1993: Solgt til Socomare Shipping Co. Ltd, Valletta, Malta. Omdøbt till "
AL NASR I".
1994: Indsat i trafik Grækenland - Cypern - Libanon.
1994:  Solgt til Safir Maritime, Vallet- ta, Malta. Omdøbt til "
PHOENICAN SEA". Indsat på ruter mellem Ægypten og Jordan.
1995: Solgt til Phoencian Maritime S.A, Panama. Omdøbt til "
CARLA".
1996: Solgt til Salem Moon S.A, Panama. Omdøbt til "
SALEM MOON". Indsat i Pilgrimsfart mellan Suez og Jeddah.
1997: Solgt til Samatour Shipping Co, Panama. Omdøbt til "
SALEM FLOWER".
1997: Oplagt i Suez.
11-2001: Solgt til ophugning i Indien.
23-11-2001: Ankomst til Alang, Indien for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind