foto: Frederikshavn - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Prinsessan Desirée

Færgerute(r) og operatør:
Göteborg - Frederikshavn.
Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg

Kaldesignal: 70.3780.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

123,45 m

Length p p:

m

Bredde:

19,60 m

Dybgang:

5,25 m

Bruttoregistertons:

5.694 t

Nettoregistertons:

2.861 t

TDW:

1.800 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,30 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Max. akseltryk:

t

Lastmeter:

m

Lastkapacitet:

?? lastbiltog

Bil kapacitet:

230 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

126 pl.

Passagerpladser ialt:

1.400 pl.

 

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, Aalborg, DK (#190)

Byggeår:

1971

Køl lagt:

-

Søsat:

20-11-1970

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

01-06-1971

Indsat:

06-1971

Ombygningsår:

19??

Sidste tur:

1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 8 x Nohab SF112 V diesel

11.475 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18 knob

Max. passagerer:

1.400


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsessan Desirée:

1971-1982

Viking 2:

1982

Europafärjan:

1983-1985

Europafärjen II:

1985-1987

Lion Prince:

1987-1994

Bohus:

1994 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F PRINSESSAN DESIRÉE den 1. juni 1971 til Rederi Ab Göteborg- Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg. (Sessan Linjen).
06-
1971: Indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn.
01-01-
1980: Driftsselskabet "Sessan Tor Line", Göteborg dannet med de to rederier Tor Line og Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg som delejere.
02-
1981: Registreret for Stena Line, Göteborg.
02-
1981 - 10-04-1981; Indsat i "Stena Sessan Line"s trafik mellem Göteborg og Frederikshavn.
04-
1981: Udchartret til Bandi Line for trafik mellem Irland og England.
06-05-
1981 - 07-06-1981: Udchartret til B&I Line, Dublin, Irland. Indsat på ruten Pembroke - Rosslare.
09-07-
1981 - 10-08-1981: Udchartret til Sealink U.K. Ltd. Indsat på ruten Holyhead - Dun Laoghaire.
09-
1981: Tilbage fra charter. Atter indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn - senere oplagt.
26-06-
1982 - 05-09-1982: Udchartret til Sally Line U.K. Indsat på ruten Ramsgate - Dunkerque. Fik "artistnavnet" VIKING 2 på siden.
10-
1982: Tilbage fra charter, oplagt i Göteborg.
03-
1983: Overført till Varberg-Grenå Linjen Ab, Varberg. (Stena Line Ab). Omdøbt til EUROPAFÄRJAN . Indsat på ruten Varberg - Grenå.
1984: Registreret for Stena Line Ab, Göteborg.
1984: Registreret for Varberg-Grenå Linjen AB, Varberg.
1985: Registreret for Lion Ferry A/S, Grenå. Omdøbt til EUROPAFÄRJAN II.
1986: I sommerperioden indsat på rute Varberg - Grenå - Helsingborg.
03-
1987: Omdøbt til LION PRINCESS.
29-10-
1989: Ruten Helsingborg - Grenå nedlagt.
20-10-
1989: Indsat på ruten Varberg - Grenå.
1990: På visse dage indsat på rute Halmstad - Grenå.
12-
1993: Solgt til Scandi Lines A/S, Sandefjord, Norge.
03-
1994: Renoveret og opfrisket ved Götaverken, Göteborg. Efter ombygning: Brt/ Nrt/ Dwt: 8.772/ 2.631/ 1.819.Omdøbt til BOHUS.
14-04-
1994: Indsat på ruten mellem Strömstad (S) og Sandefjord (N). Tillige afløser på ruten Larvik - Frederikshavn.
04-
1994: (muligvis i maj), Kolliderede BOHUS med CONBERRA i Tjømebåen. BOHUS gik tillbake til Sandefjord, hvor færgen repareredes ved  Framnäs Mekaniske Verksted. Der var en ca. 30 meter lång revne ved restauranten, som måtte repareres.
01-01-
1999: Registreret for Color Line A/S, Oslo.

search this site the web

search engine by freefind