foto: Nyhavn - Kai W. Mosgaard ©

        HSC Princess of the Waves

Færgerute(r) og operatør:
København - Malmø
AB GigantFoil, Malmö
Hjemsted: Bergen

Kaldesignal: 7103576.

Hoveddata: 

Længde over alt:

37,90 m

Length p p:

 m

Bredde:

7,50 m

- (over bæreplaner):

16,01 m

Dybgang:

(3,50)1,50* m

Bruttoregistertons:

307 t

Nettoregistertons:

197 t

TDW:

23 t

* ved fuld hastighed
Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

250 pl.

 

 

Forhistorie:
03-1971: Leveret som HSC PRINCESS OF THE WAVES til
Johs Prestus A/S, Bergen, Norge.
1971: Indsat i trafik rundt om De kanariske Øer.
06-
1972: Udchartret til Prince Line.
22-06-
1972: Indsat på rute mellem Stockholm og Mariehamn - på visse dage videre til Åbo, Finland.
21-08-
1972: Rederiet erklæret konkurs.

Konstruktionsværft:
Westermoens Værft, Mandal, Norge (#20)

Byggeår:

1971

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

03-1971

Indsat:

1972

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1975

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MTU 12V 1163 TB83 diesel

5.910 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

36 knob

Max. passagerer:

250


Andre navne/ejere: 

Princess of the Waves:

1971-1979

Princess of the Lakes:

1979-1984

Princess of the Waves:

1984-1991

Crown Pearl:

1991 -

:

-

Historie:
21-08-
1972: Rederiet erklæret konkurs.
1972: Udchartret til Gigant Foil, Malmö. Indsat på rute Malmö - København, Havnegade.
05-
1974: Udchartret til D/S Øresund. Fortsat indsat mellem Malmö og København.
1975 - 1976: Atter udchartret til Gigant Foil. Stadig indsat mellem Malmö og København.
1977: Overtaget af KS A/S International Hydrofoil Operation, Bergen, Norge.
06-
1979: Solgt til Royal Hydrofoil S/A, Panama. Omdøbt til PRINCESS OF THE LAKES. Indsat på rute Fort Lauderdale - Freeport, Bahamas.
1980: Oplagt på land i Port Everglades.
1981: Overtaget af Royal Hydrofoil S.A. Massachusetts, men fortsat oplagt på land.
1984: Omdøbt til PRINCESS OF THE WAVES og bugseret til San Diego.
1987: Bæreplanerne fjernet og ombygget til almindeligt passagerskib for dykkerkrydsninger.
1991: Overtaget af Crown Cruise Line, Nassau, Bahamas. Omdøbt til CROWN PEARL.
1993: Solgt til Igalla Ondonot Monda, Gabon.
1994: Strøget af klasselisten, videre skæbne ukendt.

search this site the web

search engine by freefind