DFDS    

    

 

foto som M/F Peter Pan: Travemünde - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Princess of Norway

Færgerute(r) og operatør:
Hergen - Stavanger - Newcastle
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OXED2 - 85.0239.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

161,52 m

Length p p:

144,00 m

Bredde:

27,60 m

Dybgang:

6,20 m

Bruttotonnage:

31.356 t

Nettotonnage:

16.111 t

Dwt:

4.110 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.410 m

Bil kapacitet:

600 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

477 stk.

Køjepladser:

1.279 pl.

Passagerpladser ialt:

1.279 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/F PETER PAN den 30. maj 1986 till TT-Line GmbH & Co, Hamburg, Tyskland.
02-06-
1986: Indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
12-
1990: Solgt til Goverment Of State, Tasmanien, Australien for levering i september 1993.
31-08-
1993: Sidste dag i trafik på ruten Travemünde - Trelleborg.
01-09-
1993: Overtaget af de nye ejere. Ombygget ved Lloyd werft. Bremerhaven, Tyskland
30-09-
1993: Omdøbt til SPIRIT OF TASMANIA.
01-10-
1993: Prøvetur.
10-
1993: Afgang fra Tyskland mod Australien.
12-11-
1993: Ankomst til Devonport.
28-11-
1993: Indsat på ruten Devonport - Melbourne.
05-09-
1999: Under overfart fra Devonport til Melbourne fik færgen maskinskade. Blev repareret i Devonport.
21-09-
1999: Atter i trafik.
01-09-
2002: Sidste dag i trafik, derefter oplagt og sat til salg.
07-09-
2002: Ankomst til Sydney for oplægning.
11-12-2002: Solgt til Kommanditt- selskapet Nordsjøferger K/S, Bergen, Norge for 260 millioner NOK for at blive sat ind i Fjord Lines trafik.
24-12-
2002: Omdøbt til SPIR. Afgik fra Sydney via Colombo - Suez mod Frederikshavn. 
28-01-
2003: Ankomst til Ørskov Værft, Frederikshavn for ombygning for sin nye trafik som kom til at koste 95 millioner NOK.
03-04-
2003: Omdøbt til FJORD NORWAY i Bergen.
08-04-
2003: Indsat på ruten Bergen - Haugesund - Egersund - Hanstholm.
21-12-
2003: Ved afgang fra Hanstholm blæste det kraftigt og uheldigvis kom en trosse ind i bovpropellen. Det gjorde at færgen var tvunget til at blive i havn til mandag, hvor en bugserbåd ankom og hjalp færgen ud af Hanstholm havn.
03-11-
2005: Prøvetur på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.
17-11-
2005: Tillige indsat på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.

Konstruktionsværft:
Seebeckwerft AG, Bremerhaven, D (#1058)

Byggeår:

05-1986

Køl lagt:

-

Søsat:

30-11-1985

Prøvetur:

05-1986

Leveret til ejer:

30-06-1986

Indsat:

09-11-2006

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x MaK/Krupp 8M552AK 8-Cyl. diesel

19.600 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21½ knob

Max. passagerer:

1.279


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Peter Pan:

1986-93

Spirit of Tasmania:

1993-2002

Spir:

2002-03

Fjord Norway:

2003-06

Princess of Norway:

2006 -


Historie:
06-09-2006: Solgt til DFDS A/S, København for levering 16. oktober.
12-10-
2006: Sidste dag i trafik for Fjord Line.
14-10-
2006: Afgik fra Bergen mod Frederikshavn.
15-10-
2006: Ankomst til Ørskov Værft, Frederikshavn.
16-10-
2006 kl. 16:30: Overtaget af DFDS A/S, København. Omdøbt til PRINCESS OF NORWAY.
06-11-2006: Afgik fra Frederikshavn mod Bergen.
08-11-2006: Ankomst til Bergen, samt "dåb".
09-11-
2006: Indsat på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.
30-12-
2006 - 02-01-2007: "Nytårskryds" Bergen - Göteborg - Bergen.
22-01 - 04-02-
2007: Værftsbesøg ved Ørskov Værft, Frederikshavn.

search this site the web

search engine by freefind