foto som HSC Expressan: Postkort ©

        HSC Prince of the Waves

Færgerute(r) og operatør:
København - Malmö
AB GigantFoil, Malmö
Hjemsted: Bergen

Kaldesignal: 68.2578.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

37,90 m

Length p p:

 m

Bredde:

7,50 m

- (over bæreplaner):

16,01 m

Dybgang:

(3,50)1,50* m

Bruttoregistertons:

391 t

Nettoregistertons:

197 t

TDW:

23 t

* ved fuld hastighed
Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

250 pl.

 

 

Forhistorie:
02-
1968: Indregistreret ejer, P/R for Hf Expressan, Göteborg.
02-
1968: Under prøveture kom fægren ikke op på de kontrakterade 39 knob.
25-02-
1968: Tilbageleveret til værftet. Tilbagechartret af Sessanlinjen under sommersæsonen.
1968: Indsat under sommersæsonen som HSC EXPRESSAN på ruten Göteborg - Frederikshavn.
1969: Registreret i Det norske Skibregister med navnet HF 15.
1969: Overført til Ks Scanstar Hydrolines & Co A/S, Oslo, Norge.
1969. Omdöpt till HYDROLINES.
07-10-
1969: Omdøbt til SCANRIDE. Indsat i prøvedrift på ruten San Juan - Charlott Amalie, St Thomas, men færgen kom ikke op på bærepla- nerne i det varme vand. Den returnerede derfor til Norge.
05-
1970: Omdøbt til NORFOIL.
1972: Solgt til Johs. Presthus Rederi A/S, Bergen, Norge.
1972: Omdøbt til PRINCE OF THE WAVES.

Konstruktionsværft:
Westermoens Værft, Mandal, Norge (#15)

Byggeår:

1968

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

1968

Indsat:

1972

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1976

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MTU 12V 1163 TB83 diesel

5.910 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

36 knob

Max. passagerer:

250


Andre navne/ejere: 

Expressan:

1968-1969

HF15:

1969

Hydrolines:

1969

Scanride:

1969-1970

Norfoil:

1970-1972

Prince of the Waves:

1972-1979

Prince of Niagara:

1979-1988

Crown Diver:

1988-


Historie:
1972: Indsat for Gigant Foil på ruten Malmö - København. (Samarbejde mellem Rederi Ab Nordö, Malmö og Johs Presthus Rederi A/S, Bergen, Norge).
1974: Udchartret til Öresundsbolaget Ab, Malmö. Indsat på ruten Malmö - København.
1975 - 1976: Indsat for Gigant Foil på ruten Malmö - København.
12-
1977: Overført til KS A/S International Hydrofoil Operation, Bergen, Norge.
06-
1979: Solgt til Royal Hydrofoil S/A, Panama. Omdøbt til PRINCE OF NIAGARA. Indsat på ruten Fort Lauderdale - Freeport, Bahamas. Ruten fik dog ingen lang levetid pga. de hårde vejrforhold.
1980: Oplagt på land i Fort Lauderdale.
1984: Solgt til Royal Hydrofoil S.A. Springfield, Massachusetts, USA; men stadig oplagd på land.
1988: Solgt til Crown Cruises Lines. (Grundstad Maritime Overseas Inc Riviera Beach Florida.) Omdøbt til CROWN DIVER.
1989: Ombygget til normalt passagerskib med plads til 33 passagerare og 33 køjeplatser, uden bæreplaner.
199?: Solgt til Arriscado Inc, Panama.
2002: Oplagt på land i Freeport, Bahamas.

search this site the web

search engine by freefind