DFDS    

    

 

foto: København, 07-07-2007, Kai W. Mosgaard ©

        M/S Pearl of Scandinavia

Færgerute(r) og operatør:
København - (Helsingborg -) Oslo
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OWFU2 - 87.0167.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

178,40 m

Length p p:

156,80 m

Bredde:

33,80 m

Dybgang:

6,22 m

Bruttotonnage:

40.039 t

Nettotonnage:

23.761 t

Dwt:

2.800 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.482 m

Bil kapacitet:

350 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

703 stk.

Køjepladser ialt:

2.100 pl.

Passagerpladser ialt:

2.166 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/S ATHENA den 18. april 1989 til Rederi Ab Slite / Rederi Ab Volo, Slite. På skibets bildæk styrbord var indrettet med en art "Forlystelses-land", med navnet "Röda Lund" (Senere omdøbt til "Silverland") samt et diskotek ved navn "Oktan". Fremover på bildækket fandtes der parkeringspladser for skibets medrejsende krydstogtgæster
1989:  Præsentationstur 18-04 fra byggeværftet til Slite, for at blive præsenteret for byens indbyggere.
24-04-1989: Indsat for Viking Line mel-lem Stockholm og Mariehamn som krydstogtskib.
15-04-1989: Kl. ca. 4.42 udbrød der  en brand ombord. Den lokaliseredes til en kahyt på dæk 9. Hver gang bran-den blev bekæmpet, blussede den op igen. Det viste sig, at der i skottet gik et rør med brændevin! "Spritten" var til stadighed under tryk, så var-men fra den forrige brand blev ved med at antænde. Det lykkedes dog til sidst at få lukket for "spritten", og derved få bekæmpet branden. Sejle-de derefter nogle uger med kahyts-afsnit lukkede, indtil alt ver repareret.
1993: Forår. – Prøvetur Stockholm - Riga.
04-1993: Rederi Ab Slite konkurs. Farten fortsatte dog under konkursforvalte-rens kontrol. KK-Banken ville dog ha-ve, at skibet blev taget ud af trafik, således at en evt. salgsværdi ikke blev forringet. Rederen, Carl Bertil Myrsten underrettede besætningen om konkursen.
25-04-1993: Påsat brand ombord. Branden opstod i en papirkurv i be-sætningsafdelingen.
16-08-1993: Ankomst til Stockholm for sidste gang. Herefter oplagt i Stock-holms frihavn. Herefter begyndte spe-kulationerne om, hvem der ville købe skibet. Danske DFDS og britiske P&O viste interesse, men det endte dog med, at det malaysiske rederi Star Cruises afgav det det bedste tilbud.
09-1993: Solgt på auktion for 85 mio. USD til North Lake Ltd., Malaysia.  
09-1993: Afgik fra Stockholm til Åbo for eftersyn inden rejsen til Singapore. Omdøbt til "Star Aquarius".
10-1993: Ankomst til Sembavang værftet i Singapore, for ombygning til den nye trafik.
1994: Omdøbt til "Lankapuri Star Aqu-arius". Skibet havde fået swimming-pool på agterdækket, og hele interi-øret var udskiftet. Indvendig blev sto-re dele af skibet indrettet til spillekasi-no. En restaurant ombord, blev dog til minde om skibets fortid, døbt "Athena".
1994: Indsat på krydstogter for Star Cruises med udgangspunkt i Singa-pore.
1998: Udgangshavnen ændret til Hong Kong.

Konstruktionsværft:
Wärtsilä Marine OY, Turku, FI (#1297)

Byggeår:

04-1989

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

18-04-1989

Indsat:

26-06-2001

Ombygningsår:

1993/2001

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Wärtsilä/Sulzer 9ZAL40S

23.760 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

2.166


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Athena:

1989-1993

Star Aquarius:

1993-2001

Langapuri:

2001

Aquarius:

2001-2002

Pearl of Scandinavia:

2002 -


Historie:
11-01-2001: Solgt til DFDS Seaways, København. Overtaget i Bangkok 26-02 og omdøbt til AQUARIUS. Ombyg-get dels langs kaj i Ålborg og på værft i Hamburg. Fik ved samme lej-lighed bl.a. påbygget agter spon-son-tanke, hvilket gav skibet følgen-de nye mål. Længde: 177,8 m. Bred-de: 29,6 m. Skibets bildæk blev også reetableret. Bovporten forblev dog tilsvejset, så al trafik foregår gennem agterportene.
26-06-2001: Omdøbt til PEARL OF SCANDINAVIA og indsat på ruten København - Helsingborg - Oslo.

search this site the web

search engine by freefind