DSB Færger    

    

 

foto: Kalundborg - 04-1991 - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Niels Klim

Færgerute(r) og operatør:
Aarhus - Kalundborg
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Aarhus

Kaldesignal: OWDW - 83.1795.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

134,00 m

Length p p:

m

Bredde:

24,6 m

Dybgang:

5,64 m

Bruttotonnage:

11.602 rt

Nettotonnage:

6.154 rt

TDW:

2.813 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

604 m

Bil kapacitet:

330 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Køjepladser

148 pl.

Passagerpladser ialt:

2.000 pl.

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#234)

Byggeår:

1986

Køl lagt:

11-1984

Søsat:

29-05-1985

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

04-1986

Indsat:

01-06-1986

Ombygningsår:

2001

Sidste tur:

22-05-1991

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 8L45GB diesel

16.960 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17,1 knob

Max. passagerer:

2.000


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Niels Klim:

1986-1991

Stena Nautica:

1991-1992

Isle of Innisfree:

1992-1995

Lion King (II):

1995-1996

Stena Nautica:

1996 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F NIELS KLIM den 21. april 1986 til De danske Statsbaner, Århus.
01-06-
1986: Indsat på kattegatruten Århus - Kalundborg.
1990: Solgt til Stena Line, Sverige med levering i 1991.
05-1991: Overtaget af Stena Line, Sverige. Omdøbt: STENA NAUTICA. Oplagt i Århus, senere Svendborg.
03-1992: Udchartret til B&I Line, Irland. Omdøbt til ISLE OF INNISFREE. Indsat på ruterne Pembroke - Rosslare og Dublin - Holyhead.
1995: Udchartret til Lion Ferry, Sverige for et års sejlads.
10-05-1995: Indsat på ruten Grenå - Halmstad. Omdøbt: LION KING.
30-04-1996: Omdøbt til LION KING II.
06-05-1996: Sidste tur på ruten Grenå - Halmstad. Derefter oplagt i Landskrona. Atter omdøbt til STENA NAUTICA. Registreret under Bermuda flag.
24-06 - 17-09-1996: Udchartret til Cia. Transmediterranea , Spanien. Indsat på ruten Algiciras - Tanger.
18-09-1996: Oplagt i Dunkerque.
12-01 - 19-01-1997: Indsat på ruten Karlskrona - Gdynia.
21-01-1997: Oplagt i Dunkerque.
1997: Udchartret i efteråret til Nato som transportskib.
08-12-1997: Indsat for Stena Line på ruten Grenå - Halmstad. Navn uændret.
01-02-1999: Rutefart ændret til Grenå - Varberg. I vintermånederne ned- klasset til 100 passagerer.
17-12-2001: Sidste tur på ruten. Her- efter ombygget på værft i Lands- krona. Nederste passagerdæk ind- draget til trailerdæk, således, at færgen nu fik plads til ca. 60 last- vognstog á18 m. på to dæk. Antal passagerer efter ombygning: 663.  BT: 19.504.  NT: 6.180. Ny længde efter påbygning af "ducktail": 135,47 m.
04-03-2002: Atter indsat på ruten Grenå – Varberg.
16-02-2004: Kollision med det polske fragtskib "Joanna" ca. 10 sømil vest for Varberg. Store skader på skroget. 114 ombordværende blev evakueret kort efter. Slæbt ind til Varberg for besigtigelse af skadernes omfang.
26-02-2004: Efter nødtørftig repara- tion bugseret til Cityværftet, Gøteborg.
05-03-2004: Bugseret fra Gøteborg til Remontowa Værft, Gdynia, Polen for reparation.
21-06-2004: Ankomst fra Remontowa til Varberg.
24-06-2004: Genindsat på ruten Varberg - Grenå.

06-12-2004: Registreret for Stena Bermuda Line, Ltd., Hamilton, Bermuda.  (Stadig under Svensk flag).
10-12-2004: Overtaget af Stena Rederi Ab, Göteborg, Sverige.

search this site the web

search engine by freefind