Færger                                                                                                                                      

    M/F Morsø - DSB-Færger

 

foto: Nykøbing Mors - juni 1978 -  © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Morsø

Færgerute(r) og operatør:
"Sallingsund" Nykøbing M - Glyngøre
DSB Færger, København
Hjemsted: Nykøbing Mors

Kaldesignal: OYFS

Hoveddata: 

Længde over alt:

40,18 m

Length p p:

- m

Bredde:

8,89 m

Dybgang:

2,50 m

Bruttotonnage:

284 rt

Nettotonnage:

112 rt

Dwt:

85 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

10 biler


Passagerpladser m.m.:

Passagersaloner:

pl.

:

pl.

Passagerpladser ialt:

250 pl.



 


Konstruktionsværft:
A/S Nakskov Skibsværft, DK (#57)

Byggeår:

1933

Køl lagt:

07-05-1933

Søsat:

15-07-1933

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

02-09-1933

Indsat:

06-09-1933

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

01-10-1977

Ophugget:

1983

Levetid:

50 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x Frichs 6-Cyl. diesel

498 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

10 knob

Max. passagerer:

250


Ramper/Porte:
 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Morsø:

1933-1983

:

-


Historie:
15-02-
1933: Kontraheret.
1933: Indsat på "Sallingsund"- over- farten, Nykøbing Mors - Glyngøre.
23-05-1971: Persontrafikken på banelinien Skive - Glyngøre nedlagt, og dermed ophørte også person- befordringen på færgen. Godstrafi- kken - bl.a. DSB's lastbiler - fortsatte uforandret.
01-10-1977: Sidste officielle tur. I da- gene efter lukningen sejledes dog enkelte ture med de sidste gods- vogne fra Mors.
1977: Oplagt i færgelejet i Nykøbing Mors.
1978: Solgt til en kreds af Morsing- boere, med henblik på bevarelse.
1981: Overtaget af Morsø Kommune for skyldige havnepenge. Oplagt i Nykøbing Mors havn som "museum"; men uden større offentlig interesse.
1982: Solgt til Produkthandler i Nørresundby. Oplagt i Ålborg.
1982: Amerikansk køber udviste interesse for færgen, der gennemgik en nødvendig istandsættelse ved Ålborg Værft A/S, inden turen over Atlanterhavet. Færgen blev imidlertid udsat for hærværk/tyveri under opholdet ved kaj i Ålborg, hvorfor salget ikke blev til noget.
1983:  Solgt til ophugning i Vejle.