Mols-Linien    

    

 

foto: Fotografen ubekendt (postkort) ©

        M/F Mette Mols

Færgerute(r) og operatør:
Sjællands Odde-Ebeltoft
Mols-Linien A/S, Ebeltoft
Hjemsted: Ebeltoft

Kaldesignal: OZPC - 65.2514.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

92,66 m

Length p p:

m

Bredde:

16,86 m

Dybgang:

4,17 m

Bruttotonnage:

2.445 rt

Nettotonnage:

986 rt

TDW:

869 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 135 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

800 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, DK (#164)

Byggeår:

1966

Køl lagt:

12-06-1965

Søsat:

19-10-1966

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

15-05-1966

Indsat:

18-05-1966

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1975

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x B&W 1226-MFBF-4V

9.600 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19½ knob

Max. passagerer:

800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Mette Mols:

1965-1974

Mette Mo:

1974-1977

Dana Gloria:

1977-1981

Balkanija:

1981-1992

Istra:

1992 -

:

-


Historie:
02-03-
1965: Kontraheret.
Leveret som M/F METTE MOLS den 15. maj 1966 till Mols Linien, Ebeltoft.
18-05-
1966: Indsat på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
31-08-
1970: Eksplosion i maskinrum- met. Samtlige passager evakueret.
25-07-1974: Omdøbt til METTE MO i.f. m. navngivning af ny "Mette Mols".
1975: Oplagt i Århus.
06 - 08-
1975: Atter indsat på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
08-
1975: Oplagt.
25-08-
1977: Solgt til DFDS A/S, Ebeltoft.
19-09-
1977: Omdøbt til DANA GLORIA.
23-11-
1977: Udchartret til Maritime Charter-Touristich GmbH, Emden, Tyskland for trafik på ruten Emden - Delfzijl. Under forsejling til chartreren fik kaptajnen ordrer på at sejle tilbage til Århus, eftersom det tyske rederis andet fartøj var blevet arresteret.
12 - 13-12-1977: Udchartret til Mols Linjen. Atter indsat på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.

14-12-
1977: Oplagt.
17-05 - 13-08-
1978: Udchartret til SF- Line, Mariehamn, Finland. Indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Mariehamn med artistnavnet ÅLANDSFÄRJAN.
08-
1978: Oplagt. 
15-06 - 21-08-
1979: Udchartret til SF- Line, Mariehamn, Finland. Indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Mariehamn med artistnavnet KAPELLA. 
08-
1979: Oplagt. 
27-04 - 09-07-
1980: Udchartret til Rederi Ab Norrtälje. Indsat for Telje Line på ruten Norrtälje - Mariehamn.
09-07-
1980: Rederiet konkurs, så færgen returnerede til København for videre oplægning. 
07-09 - 28-11-
1980: Udchartret til Nordisk Færgefart, A/S, Fåborg. Indsat på ruten Fåborg - Gelting.
30-12-
1980 - 29-01-1981: Oplagt ved Århus Flydedok A/S, samtidig renoveredes færgen indvendig.
29-01-
1981: Solgt til Jadranska Linijska Plovidba (Jadrolinija), Rijeka, Jugoslavien.
09-02-
1981: Omdøbt til BALKANIJA. Indsat på ruten Zadar/Split - Ancona.
1992: Registreret for Javno Poduce Jadro-Linja, Rijeka, Kroatien. Omdøbt til ISTRA.
1992: Indsat på ruterne Ancona - Split - Zadar, samt Dubrovnik - Bari.
04-
2004: Indsat på ruten Split - Vela Luka - Ubli.
08-
2005: Indsat på ruterne Split - Vela Luka - Ubli/ Split Stari Grad.
11-
2005: Indsat på ruten Split - Hvar - Vela Luka - Ubli.

search this site the web

search engine by freefind