DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt -  Kai Ortel ©

        M/F Lodbrog

Færgerute og operatør:
Halsskov - Knudshoved
Rødby - Puttgartden
Mercandia Rederierne, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OXVI - 80.2780.8

Hoveddata: 

Længde over alt:

141,50 m

Length p p:

- m

Bredde:

20,11 m

Dybgang:

6,15 m

Bruttotonnage:

10.404 rt

Nettotonnage:

3.122 rt

Dwt:

2.400 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

- m

Bil kapacitet:

290 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall Lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Køjepladser:

12 pl.*

Passagerpladser ialt:

500 pl.

  * - før ombygning.

Forhistorie:
Leveret som M/S MERCANDIAN PRESIDENT i august 1982 till Mercandia Rederiet, København. Indsat som Ro/Ro-skib: 3.041 BT. 1.713 NT. 7.200 Tdw. 414 TEUs for Mercandia – Rederierne.
1984: Omdøbt til PRESIDENT.
1986: Atter omdøbt til MERCANDIAN PRESIDENT.

Konstruktionsværft:
Frederikshavn Værft A/S, DK (#401)

Byggeår:

1982

Køl lagt:

-

Søsat:

30-04-1982

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

08-1982

Indsat:

1988

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1997

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x MaK 12M453AK diesel

4.890 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

15,7 knob

Max. passagerer:

500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Mercandian President:

1982

President:

1982-1984

Mercandian President:

1986-1989

Lodbrog:

1989-2000

Wave Mercury:

2000 -

:

-


Historie:
1988: Udchartret til DSB.
1988: Ombygget til passager- og bilfærge på Danyard, Frederikshavn. Fik bl.a. installeret 3  Caterpillar - generatorer på 2,000 hk koblet til 2 Azimuth-propellere.  Tonnage efter ombygning: 9.975 BT. 2.992 NT. 2.400 Tdw. Antal passagerer: 600. Antal køretøjer: 273 personbiler.
29-05-1989: Omdøbt til LODBROG og indsat på Storebæltsruten Halsskov – Knudshoved.
01-12-1989: Indsat på Østersøruten Rødby – Puttgarden.
01-01-1997: Charteren overtaget af Scandlines A/S.
21-04-1997: Har sejlet sin sidste tur på Østersøoverfarten.
1997: Tilbageleveret til Mercandia – Rederierne. Oplagt i Fredericia.
1997: Atter udchartret til Scandlines A/S, København.
15-07-1997: Indsat på storebæltsruten Halsskov – Knudshoved.
14-06-1998: Har sejlet sin sidste tur på Storebælt. Herefter oplagt i Nakskov.
06-1999: Solgt til James Fisher Barrow- in-Furness, England. Bugseres til Tyne for ombygning på Cammel Laird & Co. Ltd.,  til kabelskib.
02-2000: Omdøbt til WAVE MERCURY.
06-03-2001: Solgt til Global Marine Systems, Japan.
04-04-2005: Registreret ejer: Global Marine Systems, England.

search this site the web

search engine by freefind