foto: Korsør - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Langelandsbælt

Færgerute(r) og operatør:
Nakskov - Spodsbjerg
Korsør - Lohals
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg
Hjemsted: Nakskov > Lohals

Kaldesignal: OYXC - 70.3470.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

52,70 m

Length p p:

m

Bredde:

10,55 m

Dybgang:

3,06 m

Bruttotonnage:

399,5 rt

Nettotonnage:

124,5 rt

TDW:

190 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet ialt:

t

Bil kapacitet:

35 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

270 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Husumer Schiffswerft AG, BRD (#1167)

Byggeår:

1961

Køl lagt:

-

Søsat:

17-11-1960

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

01-03-1961

Indsat:

03-03-1961

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

09-1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MaK 6-Cyl. diesel

800 HK

Max. hastighed:

13 knob

Servicefart:

11½ knob

Max. passagerer:

270


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Langelandsbælt:

1961-1984

Sundlady:

1984-1989

L' Ile de Carabane I:

1989-1994/5


Historie:
Leveret som M/F LANGELANDSBÆLT den 1. marts 1961 til Sydfynske Dampskipsselskab, Svendborg.
03-03-1961: Indsat på ruten Nakskov – Spodsbjerg.
1963: Udchartret i vintersæsonerne 1963 og 1964 til Rederi Ab Nordö, Oskarshamn. Indsat på ruten Oxelö- sund - Klintehamn - Oskarshamn.
07-1974: Indsat på ruten Korsør – Lohals.
25-06-1974: Ny hjemmehavn: Lohals.
09-1982: Oplagt i Svendborg.
07-1984: Solgt til Langada Shipping Co., Limassol, Cypern. Omdøbt til
SUNDLADY.
1984: Registeret for Vacher Holdings S.A., Panama.
08-1984: Solgt til Sund-Reederei GmbH, Flensborg, Vesttyskland. Indsat på ruten Årøsund - Flensborg.
1988: Oplagt.
1989: Oplagt i København.
05-05-1989: Solgt til Vanzee Shipping, Panama. (Et selskab i København). Omdøbt til
L´lLE DE CARABANE I.
12-05-1989: Afgik fra København via Kielerkanalen, Las Palmas til Dakar.
1989: Indsat på ruten Dakar - Ziguingchor.
1990: Oplagt med maskinskade.
1994 - eller 1995: Sunket i Bissaus havn. Den officielle forklaring var pga. et sprængt tæret kølerør, men der var også rygter fremme om, at bundventilerne var blevet åbnet.

search this site the web

search engine by freefind