ØresunDSBådene    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        M/S Kronprins Carl Gustaf

Færgerute(r) og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö

Kaldesignal: - 66.0623.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

110,20 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,63 m

Dybgang:

4,37 m

Bruttotonnage:

4.020 t

Nettotonnage:

1.666 t

Dwt:

890 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

-

Sporlængde:

- m

Lastkapacitet:

24 vogntog

Bil kapacitet:

154 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Restaurant:

- pl.

2. klasse Restaurant:

- pl.

Cafeteria :

- pl.

Dækspladser:

- pl.

Køjepladser:

284 pl.

Passagerpladser ialt:

900 pl.

Forhistorie:
Leveret som M/S KRONPRINS CARL GUSTAF den 12. maj 1966 till A/B Bonnierföretagen, Halmstad
14-05-1966: Indsat på ruten Halmstad - København - Travemünde.
12-1966: Ruten nedlagt.
09-01-1967: Indsat i samarbejde med Trave Line på ruten Helsingborg - København - Travemünde.
21-01-1969: Samarbejdet mellem Trave Line og Lion Ferry ophører.
22-01-1969: Udchartret til SJ, Malmö, og indsat på ruten Malmö - Travemünde.
1971:. Registrerad för Lion Ferry Ab, Halmstad.

 

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD (#646)

Byggeår:

1966

Køl lagt:

-

Søsat:

26-01-1966

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

12-05-1966

Indsat:

1972

Ombygningsår:

1991

Sidste tur:

1975

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x MAN V9V 30/45 dieselmotorer

8.385 kW

Max. hastighed:

- knob

Servicefart:

21½ knob

Max. passagerer:

900


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Kronprins Carl Gustaf:

1966-1975

Wilanow:

1975-1997

Split 1700:

1997 -


Historie:
1972: Udchartret til Rederi Ab Öresund, Malmö. Indsat for Öresundsbolaget på ruten Malmö - Travemünde.
04-1975: Solgt til Polskie Linijskie Oceanica, Gdynia, Polen. Omdøbt til WILANOW.
1975: Indsat på ruten Ystad - Swinoujscie.
1977: Overført til Polska Zeluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.
1977: Indsat på ruten Swinoujscie - Rønne/ Ystad/ København.
1979 - 1997. Indsat på forskellige ruter, herunder bl.a. København - Swinoujscie, Travemünde - København - Swinoujscie. Nynäshamn/Oxelösund-Gdynia.
1991: Ombygget ved Gdansk Shipyard, Gdansk med bl.a. flere køjepladser.
05-01-1997: Oplagt i Gdansk.
04-1997: Solgt til S.E.M. Maritime Inc., Panama. Omdøbt til SPLIT 1700.
17-05-1997: Afgik fra Gdansk mod Adriaterhavet.
06-1997: Indsat på ruten Split - Ancona.
1999: I sommerperioden indsat på ruten Vis - Hvar - Ancona.

search this site the web

search engine by freefind