DSB Færger    

    

 

foto: Andreas Wörteler ©

        M/F Kraka

Færgerute og operatør:
Halsskov – Knudshoved
Århus – Kalundborg

DSB Rederidivision, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OZFZ -

Hoveddata: 

Længde over alt:

131,70 m

Length p p:

- m

Bredde:

20,12 m

Dybgang:

6,16 m

Bruttotonnage:

9.975 rt

Nettotonnage:

2.992 rt

Dwt:

2.400 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

414 TEUs

Bil kapacitet:

273 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall Lounge:

pl.

:

pl.

Køjepladser:

12 pl.*

Passagerpladser ialt:

600 pl.

  * - før ombygning

Forhistorie:
Leveret som M/S MERCANDIAN GOVERNOR i september 1982 til Mercandia Rederiet, København.
09-1982: Indsat som Ro/Ro skib (Brt/ Nrt/ Dwt. 3041/ 1713/ 7200.) for Mercandia – Rederierne A/S.
1984: Omdøbt til
GOVERNOR.
1985: Atter omdøbt til MERCANDIAN GOVERNOR.
22-05 - 21-07-
1986: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Rotterdam - Hull.

 

Konstruktionsværft:
Frederikshavn Værft A/S, DK (#402)

Byggeår:

1982

Køl lagt:

-

Søsat:

03-02-1982

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

09-1982

Indsat:

18-081988

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

06-1999

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x MaK 12M453AK diesel

4.890 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

15 knob

Max. passagerer:

600


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Governor:

1984-1985

Mercandian Governor:

1985-1988

Kraka:

1988-2000

Wave Wenture:

2000 -

:

-


Historie:
1988: Udchartret til DSB. Ombygget til bil- og passager færge. Ny tonnage: 9.975 BT., 2.992 NT., 2.400 Tdw. Antal passagerer: 600. Antal personbiler: 273 på to dæk. Yderligere blev der installeret nyt hjælpemaskineri bestående af:  3 stk. Caterpillar - generatorer a 2.000 hk., koblet til 2 stk. azimuth propeller.
30-03-1988: Omdøbt til
KRAKA.
25-07-1988: Afgik fra  Aalborg mod Fredericia for afsluttende montage.
08-08-1988: Indsat på ruten Halsskov – Knudshoved.
01-01-1997: Charteren overtaget af Scandlines A/S.
06-1997: Solgt til Scandlines A/S, København.
14-06-1998:  Storebæltsoverfarten indstillet. Færgen herefter oplagt.
1998: Indsat på ruten Århus – Kalundborg som afløser, mens rutens normale færge URD fik udskiftet hovedmaskineriet. Efter denne periode oplagt i Nakskov.
06-1999: Solgt til James Fisher of Liverpool (Global Marine Systems), England.
02-07-1999: Bugseret fra Nakskov til River Tyne, England for ombygning til kabelskib.
01-2000: Omdøbt til
WAVE WENTURE.

search this site the web

search engine by freefind