SJ Färjetrafik    

    

 

foto: Fotografen ubekendt (postkort) ©

        D/F Konung Gustaf V

Færgerute(r) og operatør:
Trelleborg - Sassnitz
København - Malmö (fra 1953)
Statens Järnvägar, Stockholm
Hjemsted: Trelleborg

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

113,47 m

Length p p:

112,39 m

Bredde:

16,24 m

Dybgang:

5,18 m

Bruttotonnage:

3.268 rt

Nettotonnage:

1.414 rt

TDW:

2.402 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

2

Sporlængde:

167,4 m

antal jernbaneenheder:

18 psv.

Bil kapacitet:

? biler


Passagerpladser m.m.:

1. & 2. klasse spisesalon:

pl.

Saloner under dæk ialt:

pl.

Dækspladser:

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

Køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

975 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Lindholmens Varv, Göteborg, S(#402)

Byggeår:

1910

Køl lagt:

-

Søsat:

06-1909

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

09-03-1910

Indsat:

14-03-1910

Ombygningsår:

1953

Sidste tur:

1968

Ophugget:

1968

Levetid:

58 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 3-Cyl. (H-M-L) damp.

5.800 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16,0 knob

Max. passagerer:

975


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

ingen

Agterportens bredde:

m


Historie:
Leveret som D/F KONUNG GUSTAF V den 9. marts 1910 til
Statens Järnvägar, Stockholm
14-03-
1910: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Saßnitz.
1914:  Ved første Verdenskrigs udbrud, oplagt i Stockholm.
10-1914: Indsat Trelleborg - Saßnitz.
26-06-1940: Passagertrafikken mellem Trelleborg og Saßnitz indstillet i en periode.
26-09-1944: Trafikken indstillet helt mellem Trelleborg og Saßnitz.
11-1945: Ny rute åbnet mellem Trelleborg og Gdansk, Polen.
24-04-1946 - 19-02-1948:  Indsat på ruten mellem Trelleborg og Gdynia.
06-1947: Trafikken til Tyskland genåbnet mellem Trelleborg og Warnemünde.
02-1948: Trafikken til Polen ændret til Odra Port, Polen.
16-03-1948: Trafikken til Polen ophørt, da havnen i Saßnitz genåbnes. Indsat mellem Trelleborg og Sassnitz.
14-10-1952: Al trafik til Saßnitz stoppet eftersom de østtyske myndigheder vil bygge en militærbase i Sassnitz. Trafikken omlagt til at gå mellem Trelleborg og Warnemünde.
17-08-1953: Atter trafik mellem Trelleborg og Saßnitz.
1953: Ombygges till oliefyring.
06-06 - 14-09-1953: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
31-03-1955: På grund ud for Saßnitz.
1953-1968:  indsat på ruterne mellem Trelleborg og Saßnitz/Travemünde og Malmö - København. Perodevis oplagt i Trelleborg.
1968: Solgt til Persöner Ab, Ystad.
1968: Bugseret fra Trelleborg til Ystad for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind