DSB Færger    

    

 

foto: Rødby Færgehavn - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Knudshoved

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
Halsskov - Knudshoved
Rødby - Puttgarden
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OYND - 51.9037.9

Hoveddata: 

Længde over alt:

109,16 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,60 m

Bruttotonnage:

3.882 rt

Nettotonnage:

1.233 rt

TDW:

1.053 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

- m

Frihøjde øverste dæk:

- m

Sporantal:

3

Sporlængde:

245,08 m

antal jernbaneenheder:

13pv./30gsv.

Bil kapacitet:

ca. 200 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#352)

Byggeår:

1961

Køl lagt:

30-04-1960

Søsat:

07-10-1960

Prøvetur:

09-03-1961

Leveret til ejer:

15-03-1961

Indsat:

15-03-1961

Ombygningsår:

1963

Sidste tur:

13-07-1997

Ophugget:

1998

Levetid:

37 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 750-VBF-90

8.750 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Knudshoved:

1961-1997

Knud:

1997-1998


Historie:
Leveret som KNUDSHOVED 9. mars 1961 til Danske Statsbaner, Korsør.
15-03-
1961: Indsat på storebælts- ruten Halskov - Knudshoved. Færgen var konstrueret, således at den kun- ne sejle som 2-dæks bilfærge på Halsskov - Knudshoved ruten om dagen og som jernbanegodsfærge mellem Korsør og Nyborg om nat- ten, idet Knudshoved på det neder- ste vogndæk har 3 jernbanespor.
1963: Ombygget på Helsingør Værft, således at den også kunne indsæt- tes på Rødby - Puttgarden overfar- ten som kombineret bil- & jernbane- færge. Rulleportene I agterenden bliver gjort bredere, og sporarrange- mentet ændret, så det blev muligt at rangere vogne ind og ud over agterenden, hvilket var nødvendigt i Puttgarden. Desuden blev den agterste salon på promenadedæk- ket udvidet, idet en del af soldæk- ket bliver inddraget, så der kunne indrettes et supermarked med toldfri varer. Senere blev denne salon yder- ligere udvidet.
1994: Fik monteret en ny "klap"- bov- port og intern rampe mellem øver- ste og nederste dæk, hvilket var nød-vendigt da færgen nu skulle indættes på ruten Gedser - Rostock.
13-07-1997: Sidste officielle tur som bilfærge Knudshoved - Halsskov, herefter oplagt standby i Korsør.
16-12-1997: Solgt til Canberra Ltd, Kingstown, Saint Vincent. DSB fik afmonteret bovporten og erstat- tede den med stålplade inden overleveringen.
25-12-1997: Omdøbt til
KNUD
25-12-1997: Afgik fra Nyborg mod Alang, Indien.
10-02-1998: Ankomst til Alang, Indien, hvor ophugning påbegyndtes.

search this site the web

search engine by freefind