DFDS    

    

 

foto: Fotografen ubekendt ©

        M/F King of Scandinavia

Færgerute og operatør:
Amsterdam/Hamburg - Newcastle
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OXVM6 - 73.4754.8.
 
Hoveddata: 

Længde over alt:

152,41 m

Length p p:

- m

Bredde:

20,05 m

Dybgang:

5,62 m

Bruttotonnage:

8.753 rt

Nettotonnage:

4.404 rt

TDW:

1.600 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

? m

Sporantal:

0

Lastlængde:

m

antal trailerenheder:

36 vogntog

Bil kapacitet:

350 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall Lounge:

pl.

Køjepladser:

899 pl.

Passagerpladser ialt:

1.230 pl.

 

Forhistorie:
L
everet som M/F Prinsessan Birgitta den 10. April 1974 til et partrederi bestående af Rederi Ab Ragne, Västervik (43,5%) / Rederi Ab Gôteborg-Frederikshavn Linjen (43,5%)/Göteborg Barkman & Co. (12%)/Rederi Ab Ostenia (1%)/ Rederi Ab Ragne hovedejere. Ved be- stillingen af færgen, anvendte man hovedmålene fra M/S "Finlandia" (1968). Derved fik man et hurtigt bygget skib.
16-04-1974: Indsat for Sessan Linjen på ruten Gøteborg - Travemünde.
25-05-1977: Solgt til Rederi Ab Göte- borg-Frederikshavn Linjen, Gøteborg (Sessan Linjen) Anvendtes derefter også på ruten Gøteborg - Frederikshavn.
01-06-1980: Oprettelse af driftsselska- bet Sessan Tor Line, Gøteborg med deltagelse af rederierne Tor Line og Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen.
02-1981: Driftsselskabet ophørt da Rederi Ab Göteborg-frederikshavn Linjen Ab, Gøteborg har solgt aktie- majoriteten til Stena Ab, Gøteborg.
31-08-1981: Sidste dag i trafik på ruten Gøteborg - Travemünde.
14-09-1981: Indsat for Stena Line på ruten Gøteborg - Kiel.
05-1982: Omdøbt til
STENA SCANDINAVICA.
11-1982: Solgt til Sessanlinjen Ab, Gøteborg (Stena Ab).
08-1985: Solgt til GFL Holding Ab, Gøteborg (Stena Ab).
1986: Overført til Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn linjen, Gøteborg (Stena Ab).
08-1986: Solgt til Stena Ab, Gøteborg.
04-1987: Indsat på ruten Gøteborg - Frederikshavn.
01-06-1987: Udchartre til Compangnie de Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien.
06-1987: Omdøbt til
SCANDINAVICA.
12-1987: Oplagt.
25-05 - 10-1988: Udchartret til Sealink British Ferries, UK. Indsat på ruten Dover - Calais, og som natfærge på ruten Dover - Zeebrugge.
10-1988: Solgt til Stena Shipping line, Nassau, Bahamas.
05-1989: Udchartret til Compangnie Tunisienne Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien. Omdøbt til
TAREK L.
11-1989: Solgt til Scandinavica Ltd., Nassau, Bahamas. Indsat for Norway Line.
1990:  Ombygget med bl.a. sponson tanke Nye mål: L 153,00 m. B 22,40 m. D 5,62 m. Bt 13.336 NT 5.806.
03-1990: Solgt til Norway Line Invest K/S, Bergen, Norge. Omdøbt til
VENUS.
1991: Overført til Color Line A/S, Norge..

Konstruktionsværft:
Wärtsilä OY, Turku, FI (#1214)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til "ejer":

1994

Indsat:

1994

Ombygningsår:

1990

Sidste tur:

2002

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Pielstick type 18PC2,5V

21.607 HK

Max. hastighed:

23 knob

Servicefart:

18½ knob

Max. passagerer:

1.230


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsessan Birgitta:

1974-1982

Stena Scandinavica:

1982-1987

Scandinavica:

1987-1989

Tarek L:

1989-1990

Venus:

1990-1994

King of Scandinavia:

1994-2002

Cesme:

2002 -


Historie:
08-
1994: Solgt til DFDS, København. Omdøbt til KING OF SCANDINAVIA og indsat på ruten Amsterdam/ Hamburg - Newcastle.
10-07 - 10-09-1997: Udchartret til Com-pangnie Tunisienne de Naviga- tion S.A., (Cotunav), Tunesien. Indsat på ruten Tunis - Genova.
24-09 - 28-09-1997: Udchartret til Ministry Of Defense, UK.
11-1997: Indsat på ruten Ijmuiden - Newcastle.
10-05 - 09-1998: Udchartret til Com- pangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien. Indsat på ruten Tunis - Genova .
1999: Indsat for Nordic Holland Line på rute mellem Norge og Holland om sommeren.
2000: Indsat på ruten Ijmuiden - Newcastle.
01-07 - 10-2001: Udchartret til Cotu- nav, for trafik på ruten Tunis - Genova.
05-10 - 07-11-2001: Indsat som afløser- færge for Bornholmstrafikken i.f.m. længere værftsophold for Jens Kofoed og Povl Anker.
29-11-2001: Oplagt i København.
22-02-2002: Udchartret til Nato. Afgik fra København til Kalundborg for at laste militært udstyr. Afgik derefter fra Kalundborg til Szezecin, Polen. Oplagt i den polske by som beboelsesskib under Natoøvelsen.
03-2002: Planlagt indsat på ruten København - Tellleborg - Gdansk fra 04. Istedet solgt til Reca Marmara Lines, Cesme, Tyrkiet.
23-03-2002: Ankomst til Kalundborg for at losse militært udstyr.
27-03-2002: Ankomst til København. Afgik senere til Fredericia Værft for salgsdokning.
04-2002: Leveret til de nye ejere. Omdøbt til
CESME.
02-05-2002: Afgik fra København mod Cesme, Tyrkiet.
11-05-2002: Indsat på ruten Cesme - Brindisi - Ancona.

search this site the web

search engine by freefind