Jysk Færgefart    

    

 

foto: Kalundborg - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Kalle III (Kattegat II)

Færgerute(r) og operatør:
Juelsminde - Kalundborg
Jydsk Færgefart A/S
Hjemsted: Juelsminde

Kaldesignal: OVQL - 73.6068.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

118,10 m

Length p p:

m

Bredde:

18,50 m

Dybgang:

4,75 m

Bruttotonnage:

4.371 rt

Nettotonnage:

2.273 rt

TDW:

1.453 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet:

46 lastbiler (+130 biler)

Bil kapacitet:

370 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

112 pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Schichau Unterweser, BRD (#2255)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

-

Søsat:

28-09-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

18-12-1974

Indsat:

20-12-1974

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

08-01-1981

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x M.A.N. V6V 40/54

13.400 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21,0 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kattegat II:

1974

Kalle III:

1974-1983

The Viking:

1983-1989

Wasa Prince:

1989-1991

Peder Olsen:

1991-2000

Moby Lally:

2000 -


Historie:
28-09-
1974: Søsat som KATTEGAT II.
19-12-1974: Omdøbt til
KALLE III. Færgen var oprindelig kontraheret af Lion Ferry Ab, Sverige, men Jydsk Færgefart overtog kontrakten.
20-12-1974: Indsat på ruten Juelsminde - Kalundborg.
1980: Solgt til Dansk Investeringsfond, som lod færgen registrere i selskabet K/S Difko XXVI, København (Operatør Jydsk Færgefart A/S. Bareboat charter). Selskabet købte samtidig havnefaciliteterne i Juelsminde.  "Kalle III" blev herefter udstykket i 1.400 anparter af 50.000 kr.
08-01-1981: Jydsk Færgefart indstillede sejladserne på Juelsminde - Kalundborg Linien. "Kalle III" blev herefter overdraget til sine nye ejere.
02-01-1981: Den officielle stiftelsesdag for det nye driftsselskab, der fik navnet Juelsminde - Kalundborg Linien A/S. Til varetagelse af driften chartredes "Kalle III" af Difko.
04-06-1983: Sidste tur på ruten.
1983: I bareboatcharter til Rederi- aktiebolaget Sally, Mariehamn. Omdøbt til
THE VIKING. (Operatør Sally Line Ltd., UK Timecharter). Indsat på ruten Ramsgate - Dunkirk.
1989: I bareboatcharter til Effoa - Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdøbt til
WASA PRINCE. Indsat på ruten Vasa - Umeå.
1990:  Overført til Effoa Cruise and Ferry Ab, Helsingfors, Finland. (Operatør Oy Vasa-Umeå Ab.). Indsat på ruterne Ramsgate - Dunkirk og Vasa - Umeå.
1991: Solgt til Effoa Cruise & Ferry Ab, Helsingfors. Samme dag solgt videre til Difko Leasing A/S.
1991: Udchartret til Bornholmstrafik- ken, Rønne. Omdøbt til
PEDER OLSEN . Indsat på ruterne Rønne - Ystad, Rønne - Neu Mukran og
Rønne - København.
1998: Overtaget af United Container Systems A/S, Lyngby, senere Ålborg. Navn og rutefart uændret.
2000: Solgt til Fion SpA., Napoli, Italien. Omdøbt til
MOBY LALLY. (Operatør Moby Lines, Italien). Indsat på ruten Genua - Bastia, senere Civitavecchia/Livorno - Olbia.

search this site the web

search engine by freefind