DFDS    

    

 

foto: Parkeston Quay, Kai W. Mosgaard ©

        M/F Hamburg

Færgerute(r) og operatør:
Hamburg - Harwich Parkeston Quai
DFDS Seacruises Ltd., Nassau
Hjemsted: Nassau

Kaldesignal: C6CO2 - 74.0077.8

Hoveddata: 

Længde over alt:

156,42 m

Length p p:

- m

Bredde:

23,98 m

Dybgang:

6,65 m

Bruttotonnage:

12.752 rt

Nettotonnage:

6.492 rt

TDW:

2.999 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet ialt:

t

Bil kapacitet:

ca. 300 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser ialt:

619 pl.

Passagerpladser ialt:

1.148 pl.

Forhistorie:
30-03-
1976:  Prøvetur. Samme dag leveret som KRONPRINS HARALD til I/S Jahre Line (Anders Jahre), Sandefjord as .
02-04-1976:  Indsat på ruten Oslo - Kiel.

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, BRD (#685)

Byggeår:

1976

Køl lagt:

04-10-1975

Søsat:

30-03-1976

Prøvetur:

30-03-1976

Leveret til ejer:

09-03-1987

Indsat:

04-04-1987

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

14-11-2002

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Stork-Werkspoor 20TM410

24.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22,50 knob

Max. passagerer:

1.148


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprins Harald:

1976-1987

Hamburg:

1987-1997

Admiral of Scandinavia:

1997-2002

Caribbean Express:

2002 -

:

-

Historie:
1986:  Salgs aftale med DFDS underskrevet.
27-02-1987:  Solgt til DFDS Seacruise (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau.
02-03-1987:  Ankomst til Hamburg.
09-03-1987:  Overtaget af DFDS. Ombygget ved Blohm + Voss værft, Hamburg. Omdøbt til
HAMBURG Ny Brt./ Nrt./ Tdw. 13.141/ 6.757 / 2.999.
03-04-1987:  Navngivning i Hamburg.
04-04-1987:  Indsat på ruten Hamburg - Harwich.
08-11-1989:  Under overfart Hamburg - Harwich kollideret med m/s ”Nordic Steam” ud for Helgoland. Tre passagerer blev dræbt. Slæbt til Bremerhaven, og derfra til Blohm + Voss, Hamburg for reparation.
22-12-1989:  Atter i fart Hamburg - Harwich.
1990:  Overført til Scandinavian World Cruises (Bahamas) Ltd., Nassau. Navn og fart uændret.
08-06-1997:  Afgik fra Blohm + Voss i Hamburg efter at have fået installeret nyt hovedmaskineri, bestående af 2 stk. Sulzer 16 ZAV 40-S på i alt 24.000 hk. Omdøbt til
ADMIRAL OF SCANDINAVIA.  
1997:  Indsat på ruten Ijmuiden - Harwich/ Newcastle.
01-1998:  Ombygget med b. la. sidesponsons.
24-09-1999: Indsat på ruten Ijmuiden - Newcastle.
27-01-2001: Indsat på ruten Hamburg - Newcastle
03-2002: Indsat på ruten Cuxhaven - Newcastle
08-2002: Solgt Access Ferries, Grækenland med overtagelse 11-2002.
14-11-2002: Har sejlet sin sidste tur Cuxhaven - Newcastle.
11-2002: Overtaget de græske købere. Omdøbt til
CARIBBEAN EXPRESS.
12-2002: Afgik mod Piræus for ombygning.
04-2003: Afgik fra Piræus mo Puerto Rico.
??-2003: Indsat på rute Puerto Rico - Santo Domingo
.

search this site the web

search engine by freefind