ØresunDSBådene    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        M/S Gustav Vasa

Færgerute(r) og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö

Kaldesignal: - 65.0749.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

110,65 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,63 m

Dybgang:

4,37 m

Bruttotonnage:

3.801 t

Nettotonnage:

1.481 t

Dwt:

856 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

-

Sporlængde:

- m

Lastkapacitet:

24 vogntog

Bil kapacitet:

130 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Restaurant:

- pl.

2. klasse Restaurant:

- pl.

Cafeteria :

- pl.

Køjepladser:

240 pl.

Dækspladser:

- pl.

Passagerpladser ialt:

1.016 pl.

Forhistorie:
Leveret som M/S GUSTAV VASA den 10. april 1965 til Lion Ferry Ab, Halmstad.
10-04-1965: Udchartret til SJ, Malmö (Statens Järnvägar).
04-1965: Indsat på ruten Trelleborg - Travemünde.
1965: Ruten ændret til Malmö - Trelleborg - Travemünde.
1968: Indsat på ruten Malmö - Travemünde.

 

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD (#641)

Byggeår:

1965

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

10-04-1965

Indsat:

11-1971

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1973

Ophugget:

2004

Levetid:

39 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MAN V8V 30/45, og 2 x MAN G9V 30/45 dieselmotorer

5.885 kW

Max. hastighed:

- knob

Servicefart:

19½ knob

Max. passagerer:

1.016


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Gustav Vasa:

1965-1973

Wawel:

1973-1988

Calypso:

1988-1989

Europrinces:

1989-1992

Cefalonian Sky:

1992-1994

Lucinda:

1994-1996

Calypso II:

1996

Aulona:

1996-1998

Eurofast:

1998-2004

Scutari IV:

2004


Historie:
11-1971: Solgt til Polskie Linijskie Oceanica, Szczecin, Polen. Udchartret til Öresundsbolaget, Malmö for trafik på ruten Malmö - Travemünde.
05-1973: Lilbageleveret fra charter og omdøbt til WAWEL.
05-1973: Indsat på ruten Ystad - Swinoujscie.
1977: Overført til Polska Zeluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.
11-1988: Solgt til Sea Venture Cruises, Nassau, Bahamas, og omdøbt til CALYPSO. Det var meningen at færgen skulle ombygges til casino-skib og sættes i trafik i Caribien.
1989: Udchartret til Seven Islands S.A. Shipping and Tourism. Indsat på ruten Patras - Kefalonia - Paxi - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.
12-1989: Solgt til Indian Sky Maritime Ltd., Valletta, Malta, og omdøbt til EUROPRINCES
1990: Indsat for Lefkatidis Lines på ruten Ancona - Korfu - Igoumenitsa - Paxos - Patras.
1992: Registreret for Amalinda Shipping Co. S.A., Panama, og omdøbt til CEFALONIAN SKY.
1993: Indsat på ruter mellem Piræus og Tyrkiet.
1994: Oplagt i Falmouth.
1994: solgt til Lucinda Maritime Co. Ltd, Valletta, Malta, og omdøbt til LUCINDA.
1995: Indsat på ruten Brindisi - Igoumenitsa.
1996: Omdøbt til CALYPSO II.
15-06-1996: Udchartret til Stern Lines og omdøbt til AULONA. Indsat på ruten Bari - Cesme.
1996: Udchartret til Vefa Lines og indsat på rute Italien - Grækenland - Tyrkiet.
06-1997: Atter udchartret til Stern Lines og indsat på ruten Bari - Cesme.
08-1997: Indsat på ruten Patras - Durres.
10-1997: Oplagt i Grækenland.
1997: Solgt til New Fortune Shipping SA, Panama.
1998: Indsat for Endeavour Shipping Co. (VEFA Line) på ruten Patras - Durres.
12-11-1998: Oplagt i Anfilochia.
2000: solgt til White Cross Shipping Ltd., Panama, og omdøbt til EUROFAST.
2000: Registreret for White Cliff Shipping Ltd., Kingstown, Saint Vincent.
2000: Indsat på rute mellem Brindisi og Albanien.
2000: Oplag i Durres, Albanien.
11-2004: Solgt til Tyrkiske ophuggere og omdøbt til SCUTARI IV.
01-12-2004: Ankomst til Aliga, Tyrkiet, for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind