DSB Færger    

    

 

M/F Fynshav

foto: Bøjden - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Fynshav

Færgerute(r) og operatør:
Fåborg - Mommark
Bøjden - Fynshav

Helsingør - Helsingborg

DSB Færger, København
Hjemsted: Fåborg

Kaldesignal: OZLE - 64.0807.2

Hoveddata: 

Længde over alt:

57,71 m

Length p p:

- m

Bredde:

12,60 m

Dybgang:

2,90 m

Bruttotonnage:

500 rt

Nettotonnage:

142 rt

TDW:

285 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Gods kapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 35 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersalon:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

mf Agora Drapetsona 04-1990

 

 

Konstruktionsværft:
Svendborg Skibsværft A/S, DK (#103)

Byggeår:

1964

Køl lagt:

-

Søsat:

31-01-1964

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

12-06-1964

Indsat:

12-06-1964

Ombygningsår:

1975

Sidste tur:

14-09-1987

Ophugget:

2003

Levetid:

39 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x B&W/alpha 408-24VO

1.280 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

13 knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Fynshav:

1964-1989

Angora:

1989-1991

Star One:

1991-1992

Maria A:

1992-1999


Historie:
Leveret som M/F FYNSHAV den 12. juni 1964 til
De danske Statsbaner, København
12-06-
1964:  Indsat på overfarten Fåborg - Mommark.
27-05-1967:  Indsat på overfarten Bøjden - Fynshav. - Færgen skulle oprindelig have været indsat på denne rute allerede fra afleveringen, men de to færgehavne var på det tidspunkt ikke færdigbyggede.
12-02 - 22-06-1975: Ombygget/forlæn- get på Dannebrog Værft, Århus. Ny Brt. / Nrt. / Tdw. 706 / 174 / 330. Ny længde 66,07 m, ny bredde 13,38 m, ny dybde 3,15 m. Antal køretøjer. 43 personbiler.
27-06 - 17-08-1986:  Indsat på ruten Helsingør - Helsingborg.
27-06-1987:  Har sejlet sin sidste tur på ruten Bøjden - Fynshav. Oplagt i Kalundborg.
07-09 - 14-09-1987:  Prøvesejlet på Samsø – Kalundborg overfarten. (Uegnet til ruten)
01-03-1989:  Solgt til Saronis Cruises Shipping Co., Piraeus (Grækenland). Overtaget 21-03 i Kalundborg.
26-03-1989: Afsejlet fra Kalundborg. 3 Planlagt i fart mellem Piræus – Ægina – Poros - Hydra. Omdøbt til ANGORA.
1991:  Omdøbt til STAR ONE.
05-1992.  I Phaliron skulle færgen ombygges til krydstogt, men efter ca. 2 års arbejde blev skibet en nat overfaldet af sabotører som jagede vagten i land, herefter åbnede de færgens søventiler med det resultat at den sank. Rederen blev senere tiltalt for forsikringssvindel. Senere hævet igen.
08-1992:  Ombygget, forlænget i Piræus.  Omdøbt til MARIA A.
1994:  Solgt til Falcon A. Shipping Ltd. (Nafilos Tir Lines Shipping Co.) Piraeus. Navn uændret.
1997:  Ombygning til krydstogtskib påbegyndt på værft i Rerama, Grækenland. Ny forbygning påsvejset.
1999:  Ombygningen opgivet på grund af finansielle problemer.
08-04-2003: Ankomst til Aliaga, Tyrkiet, for ophuggning.

search this site the web

search engine by freefind